Från Petrus, Jesu Kristi apostel, till de utvalda som lever kringspridda som främlingar i Pontus, Galatien, Kappadocien, Asien och Bitynien
1 Petrusbrevet 1:1
Så lyder inledningen till Första Petrusbrevet som vi onsdags började gå igenom på bibelstudierna (och fortsätter med denna vecka, välkommen att finnas med!). Lärjungen Petrus skriver till en rad olika församlingsgemenskaper utspridda i nuvarande Turkiet. Brevet är troligen skrivet under tidigt 60-tal e.Kr. eftersom Petrus led martyrdöden under andra halvan av samma årtionde. Den kristna tron är alltså knappt 30 år gammal och de kristna utgör en minoritet i det Romerska riket. De troende skiljer sig från majoriteten på flera olika områden; de tillber en Gud och inte flera, de tillber inte kejsaren, de förkunnar en exklusiv väg till frälsning, de har andra värderingar, normer och traditioner. Allt detta gör att de kristna uppfattas som annorlunda, och som vi sedan ser i brevet medför detta lidande och prövningar. Petrus skriver för att uppmuntra och trösta dem i denna situation, att inte ge efter för det yttre trycket — utan genom att hämta kraft i frälsningen och hoppet om Jesu återkomst — troget fortsätta leva på helgelsens väg.
Här i inledningen beskriver Petrus de troende som ”kringspridda… främlingar”. Ordet kringspridda är det grekiska ordet diaspora, många av er känner nog igen detta ord. Det är fortfarande idag en beskrivning av judar som inte lever i landet Israel, och som började användas under den 70-åriga fångenskapen i Babylon. Den tid då de judiska folket var främlingar långt från sitt hemland. Petrus talar nu inte om det judiska folket — utan om Guds nya förbundsfolk, bestående av både judar och greker — som har sitt sanna hemland inte i den här världen utan i den nya världen. Mitt i svårigheter och lidande, mitt i frestelsen att som en minoritet ge efter för majoritetens tankar och värderingar, vill Petrus fästa deras blick på deras sanna hemland i himlen där deras eviga lön väntar. Han vill på så sätt både uppmuntra och förmana dem att inte ge efter för den här världens tankar och värderingar. De troende är och kommer alltid att vara främlingar i den här världen, många gånger i minoritet, men Petrus vill påminna dem om att de tillhör ett oändligt mycket större och mäktigare rike än Romarriket — ett evigt bestående rike.
Som kristna i Sverige idag lever även vi i minoritet och utmanas att ge efter för den här världens tankar och värderingar. Även vi riskerar att möta motstånd, svårigheter och lidande därför att vi är annorlunda. Där vill Petrus även påminna och uppmuntra oss om att vi är främlingar i den här världen på väg till vårt sanna hemland. Det bättre landet (Heb. 11:13–16). Han vill få oss att fästa blicken inte bara på vad som händer här och nu, utan på vad som en dag väntar oss i vårt eviga arv. Den dagen kommer alla andra riken och tankesystem att få ett slut, hur mäktiga och dominerande de än tycks här och nu. Då kommer endast ett rike evigt stå kvar. Den troende som står fast vid Guds Ord kommer i den här tiden ofta anses vara på ”fel” sida av historien, förlegad och på utdöende. Men på den dagen kommer det visa sig vara precis rakt motsatt, att den som stått fast vid Guds Ord alltid varit på ”rätt” sida av historien.
Detta är verkligen en oerhörd tröst och uppmuntran. Vårt hemland och vår lön väntar oss en dag i en verklighet som kommer överträffa allt vårt förstånd. Låt oss hämta kraft i detta eviga hopp, låt oss fästa blicken på vårt mål och låt oss be att Gud genom dessa sanningar förändrar hur vi lever här och nu.