Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.
Hebreerbrevet 4:16
Om du vill träffa kung Carl XVI Gustaf kan du inte åka till Stockholm, stega fram till porten på det Kungliga Slottet och bara knacka på. Nej, för att ens komma till porten behöver du först ta dig förbi en rad vaktposter. Dessutom är det en dålig idé eftersom kungen sällan befinner sig där. Detsamma gäller om du åker ut till Drottningholms slott, där han och familjen bor. Du skulle möjligen kunna få en skymt av honom men inte få möjligheten att sitta ner och prata med honom. Om du däremot gjort något väldigt betydelsefullt eller framstående, kan du bli tilldelad en medalj av kungen och därigenom få träffa honom. Men då endast utbyta några korta artighetsfraser under det att han skakar din hand. Dina chanser till audiens hos kungen skulle öka betydligt om du däremot var en kunglighet eller president från ett annat land. Men för människor som dig och mig, med relativt obetydlig bakgrund och bedrifter, är chanserna nästintill obefintliga att få sitta ner och prata med kung Carl Gustaf.
Israels folk hade en liknande situation under Gamla Testamentets tid. Då hade översteprästen ”audiens” endast en gång om året inför Gud (i det allra heligaste i tabernaklet/templet) och då inte utan rigorösa reningsprocesser för sin egen och folkets synder. Ingen annan, vid inget annat tillfälle, fick komma inför den levande Guden. Om du, vid den här tiden, tillhört Israels folk hade alltså chansen varit minimal att just du skulle få komma inför Gud.
Hebreerbrevets författare berättar därför om något fullkomligt osannolikt och revolutionerande som skett i samband med Jesu död och uppståndelsen. Han förklarar att Jesus är den fullkomlige (och slutgiltige) översteprästen och det fullkomliga (och slutgiltiga) offret för människors synder, som genom sin försoningsdöd öppnat vägen helt till den levande Guden för alla som tror. Det är lätt att vi missar storheten i detta och förmånen att vi genom Jesus Kristus få komma inför den levande Gud. Vi, som i oss själva, helt saknar möjligheten att komma inför Gud. Inte bara genom vår synd utan också genom våra obefintliga bedrifter och härkomst. Men nu har Jesus genom sina bedrifter, sin fullkomliga lydnad till Fadern, och genom sin offerdöd för våra synder, tilldelat oss den ynnest som innan enbart tillhörde honom — att få komma helt nära Gud. Inte bara en gång om året utan en ständig ”audiens” till Konungarnas Konung. Som Paulus beskriver i Efesierbrevet 2:13: ”… nu har ni, som är i Kristus Jesus och som en gång var långt borta, kommit nära genom Kristi blod.”
Innan versen jag inledde med har Hebreerbrevets författare förklarat att Jesus, som överstepräst, både är Gud och människa. Och att han som människa blev frestad i allt liksom vi och därför kan ha medlidande med oss i allt. Därefter följer uppmaningen att vi; ”frimodigt (skall) gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.” Det hade varit en ynnest tillräcklig för oss att enbart få komma nära Fadern. Men här ser vi något ytterligare, att Gud lyssnar till våra böner, känner med oss i all vår nöd och att han vill hjälpa oss genom att ge av sin nåd och barmhärtighet i rätt tid.
Tänk att du och jag som troende var vi än är, vilken situation vi än befinner oss i och vid vilken tidpunkt som helst kan komma inför Konungarnas Konung i bön. Att Han lyssnar till oss och verkligen vill hjälpa oss. Detta är något som borde motivera oss än mer till att be och fylla oss med än mer glädje över förmånen att få be. Låt oss därför inte ta bönen för givet utan frimodigt och ständigt träda fram inför nådens tron i bön.