”Ty liksom kroppen är en och har många lemmar, men kroppens alla lemmar — och de är många — utgör en kropp, så är det också med Kristus. I en Ande har vi alla blivit döpta för att höra till en kropp, vare sig vi är judar eller greker, slavar eller fria, och alla har vi fått en och samme Ande utgjuten över oss. Kroppen består ju inte av en enda lem utan av många.”
1 Korintierbrevet 12:12–14
”Jag har min tro på Jesus men känner inte att jag behöver vara med i en församling”. Inte helt ovanligt att människor uttrycker sig ungefär så här. Bakom dessa ord döljer sig föreställningen om att det går att skilja en frälsande tro på Jesus Kristus från att vara en del av en församlingsgemenskap. En sådan syn är helt främmande för Nya Testamentets författare. Tron på Jesus innebär att du tillhör Guds församling, och därför per automatik söker dig till en lokal församlingsgemenskap. Av den enkla anledningen att du omöjligen klarar dig utan att dela livet tillsammans med dina bröder och systrar i tron. Lite tillspetsat, att säga sig vara troende utan att behöva en regelbunden församlingsgemenskap, är lika otänkbart som att säga att man är människa och klarar sig utan syre.
Under några veckor framöver kommer jag att beröra några olika beskrivningar av församlingen som vi möter i Nya Testamentet. Alla bilder understryker hur beroende du och jag som troende är av en församlingsgemenskap. Den bild av församlingen vi inleder med är den som Paulus använder i texten ovan (och i Rom 12:4–5; Ef 1:22–23; 4:11–16), där han liknar församlingen vid en kropp.
När vi läser Första Korintierbrevet framträder bilden av en församling som hade problem med splittring (1:10-ff) och stridigheter. Såpass att Paulus faktiskt säger att det vore bättre att de inte ens samlades till gudstjänst och nattvardsfirande (11:17-ff). De andliga gåvorna och tjänsterna missbrukades för egoistiska syften snarare än till att bygga upp församlingsgemenskapen (kap 11–13). Därför påminner Paulus dem om att de tillsammans är en enda kropp. Att de är olika som människor, med olika gåvor, funktioner och uppgifter, men att de i sina olikheter är fullkomligt beroende av varandra. Lika lite som en hand klarar sig utan ett öga för att fungera fullt ut, klarar sig varje enskild troende omöjligen utan sina syskon i tron. De enskilda behöver församlingen, och församlingen behöver de enskilda.
Paulus lyfter två problem, två sidor av samma mynt, som finns hos varje troende. Det ena är missmodet (11:15–19) som säger: ”församlingen behöver inte mig, jag kan ingenting tillföra något eftersom jag inte är som ’den där personen, med de där gåvorna eller personligheten’”. Det andra problemet är är högmodet (11:20–26), som säger: ”jag behöver inte de andra i församlingen utan jag klarar mig själv.” Båda högmodet och missmodet är synder som vi behöver vända om ifrån och inse hur beroende vi är av varandra. Gud har avsiktligt gjort oss otillräckliga på en olika mängd områden, han har gett oss olika gåvor och funktioner med syftet att fördjupa behovet av varandra inom församlingen.
För att ta tre helt olika exempel. Du kanske inte är någon bokmal och läser inte din Bibeln så mycket som du önskar eller så gör du det. Du kanske inte har den sociala förmågan och är så bra på att tjäna andra människor eller så är du det. Du kanske är väldigt händig och duktigt på att göra praktiska saker eller så är du inte det. Var du än befinner dig på dessa områden är risken överhängande att hamna i antingen högmodet eller missmodet. Missmodet; att du ser på någon i församlingen som är duktig på ett område där du inte är det, och du blir antingen avundsjuk eller ser ner på dig själv. Högmodet; att du är duktig på ett område och ser ner på andra som inte är det och tycker att de borde vara lite mer som du. Vägen ut från dessa fallgropar, är istället att se varandra som Guds gåvor till varann, inte som hot eller som orsak till jämförelse. Att Gud skänkt oss varandra, för att den som kunnig i Bibeln, bra på att tjäna eller händig skall välsigna de andra för att bli bättre på dessa områden. Därför borde vi istället glädja oss när vi ser någon annans styrkor och tänka; ”Tack Gud för att du gett mig denna personen så att hon/han kan hjälpa mig att växa på detta område”. Och vi bör tänka om våra egna gåvor, tillgångar och förmågor; ”Gud, hjälp mig att inse att du endast av nåd skänkt mig allt jag har. Herre, hjälp mig att vara en välsignelse med detta till mina bröder och systrar.”