En av de sju änglarna med de sju skålarna, som var fyllda med de sju sista plågorna, kom och talade till mig och sade: “Kom, jag skall visa dig bruden, Lammets hustru.”
Uppenbarelseboken 21:9
Tänk dig en man som står längst fram i en välfylld kyrka. Det är bröllopsdagen som han och hans kommande fru planerat och sett fram emot under en väldigt lång tid. Tystnaden råder, förväntan ligger i luften, och så plötsligt börjar musiken spelas, kyrkportarna slås upp och in träder hans älskade brud. I brudgummens ögon är hon den vackraste och mest fantastiska kvinnan i hela världen. I hans ögon är hon perfekt.
I tidigare veckobrev har vi titta på hur Nya Testamentet beskriver församlingen som en kropp och som en familj. Idag har vi kommit till en återkommande beskrivning av församlingen som Kristi brud (se även Ef 5:31–32; 2 Kor 11:2; Upp 19:7–8; 21:2). Det är svårt att tala om detta utan att nämna Knutby. Där man så fullständigt feltolkade och förvrängde denna sanning, att följden för många kristna nog blev att man tog lite avstånd från den. Något som är sorgligt eftersom denna dyrbara sanning rymmer en av de vackrare sanningarna om församlingen.
I texten ovan, som är en av Nya Testamentets sista, får vi en glimt av vad som kommer att hända i framtiden. Bruden i texten är den kristna församlingen och dess brudgum är Lammet, Jesus Kristus. Den dag då han kommer tillbaka blir det stor bröllopsfest. Och till denna fest är du och jag som kristna inbjudna, inte som gäster utan som den vackert smyckade bruden som äntligen får möta sin brudgum. Bilden av församlingen som en brud säger oss åtminstone två saker; hur Jesus ser på sin församling och hur överlåten han är till den.
Det första, Jesus Kristus ser alltså på sin församling som en oändligt dyrbar, vacker och högt älskad trolovad hustru. Han har oerhört höga tankar om sin församling och han ser på den med oändligt kärleksfulla ögon.
Om vi återgår till inledningen med brudparet som bröllopsdagen har en tendens att inte ser några som helst fel hos sin partner, stämmer detta inte med verklighet. Alla som varit gifta längre även efter sin bröllopsdag kan vittna om motsatsen. Men i relationen mellan Kristus som brudgum och församlingen som brud, är det faktiskt så att Kristus älskar sin församling just därför att hon är perfekt. Detta handlar inte om ett önsketänkande eller en förljugen bild, utan detta är en faktiskt verklighet. Detta borde få oss att reagera, om vi har någon som helst självinsikt och om vi känner våra bröder och systrar i församlingen mer än ytligt, skulle vi leva i en bedräglig lögn om vi hävdade att vi var perfekta. Det är sant att församlingen är full av människor som är långt ifrån perfekta. Vi får aldrig lura oss själva något annat. Församlingen är på inget sätt perfekt i sig själv, men vi tillhör en perfekt Frälsare och brudgum som har iklätt oss sin perfekta rättfärdighet, vår fullkomligt rena och vita bröllopsklänning. De troende är med Luthers ord: ”på samma gång rättfärdig och syndare.” Detta är av evangeliets kanske mest hissnande sanningar, trots att vi fortfarande syndar efter att vi blivit frälsta så ser Gud inte på vår synd utan han ser på oss genom Jesus rättfärdighet och syndfrihet. Jesus som är Guds ende älskade Son, får du och jag dela med honom genom tron.
Det andra, Jesus Kristus är fullkomligt överlåten till sin älskade brud. Här finns inga vaga löften eller utvägar. Han älskar inte sin församling så länge det passar honom eller så länge det inte kostar honom för mycket. Nej, Jesus Kristi fullkomliga kärlek och överlåtelse till församlingen visade han för hela världen genom att vara trogen ända in i döden för att friköpa henne. Han kommer aldrig att överge sin församling utan han kommer att verka i henne fram tills bröllopsdagen för att helga och rena henne till att bli allt mer efterlikna den rättfärdighet hon redan ärvt av honom.
Allt detta påminner oss om att för Jesus Kristus är församlingen ingen liten sak eller hobby, utan det är hans äktenskap och även vårt. Detta borde få oss att se annorlunda både på församlingen som sådan och på varandra inom församlingen. Det borde göra oss förväntansfulla att samlas till gudstjänst, att få lyssna till hans ord, att sjunga om vem han är och få förundras över att du och jag faktiskt får vara en del av detta stora.
Comment(1)
Åke Frödin säger:
8 december, 2024 at 06:28Angående kristi brud så står det i uppenbarelseboken att Johannes fick se det nya Jerusalem komma ned ängeln sa det är kristi brud . I Matteus 8 står det att lärjungarna gästerna BRUDGUMMENS vänner inte fastar när brudgummrn är hos dem . De kallas inte kristi brud utan gäster vänner, detsamma står det att de ” vi” som är inbjudna till bröllopsmiddagen i himlen kallas gäster inte hans brud