Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra.Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar.
Joh. 13:34–35
Den tidiga kyrkan i det romerska riket utmärkte sig på många sätt från det omgivande samhället. De levde i trogna relationer mellan man och kvinna, de tillbad inte de romerska gudarna eller kejsaren utan enbart Jesus Kristus och de var kända för att tala sanning. Men det som särskilt gjorde dem annorlunda var deras radikala kärlek till varandra. ”Se, hur de älskar varandra”, så beskrevs den tidiga församlingen. De var inte enbart kända för kärleken till varandra, utan även för deras självuppoffrande kärlek till andra. De sökte inte hämnd utan förlät och älskade även sina fiender. Och i en tid som helt saknade sociala skyddsnät tog man hand om de fattiga, nödställda, föräldralösa och änkorna. Nedan följer Aristeides beskrivning av de kristna under det andra århundradet:
“Om någon ibland dem är fattig eller behövande, och de själva saknar ett överflöd att ge av, fastar man två eller tre dagar för att kunna förse den behövande med maten som behövs. För Kristi skull är de beredda att ge upp sina egna liv.”
I texten från Johannes ser vi att Jesus ger sin lärjungar ett nytt bud, att de skall älska varandra. Det Jesus säger är inget råd eller något tillval för den troende, utan det är något som han förväntar sig att den troende skall lyda (se även Joh 15:13, Rom 13:8). När vi läser vidare i Nya Testamentet ser vi att kärleken till våra syskon i församlingen är ett tecknen på att vi är frälsta och födda på nytt (se ex. 1 Pet 1:22, 1 Joh 4:7). Det är viktigt att vi förstår varifrån denna kärlek kommer, alltså var den har sitt ursprung.
Strax före att Jesus ger detta nya bud till sina lärjungar har han som är Konungarnas Konung, Herrarnas Herre och Gud själv, böjt sig ner och likt en slav tvättat lärjungarnas fötter (ja, han tvättade även Judas fötter, som han visste skulle förråda honom). Jesus ger här lärjungarna en bild av vad han senare skall göra på korset, då han genom sin död och uppståndelse skall tvätta dem fullkomligt rena från synden. Det är i Jesu offerdöd i vårt ställe som Guds oändliga, osjälviska och oförtjänta kärlek till oss blir som tydligast. Budet att älska varandra får inte och kan inte skiljas från korset, det är därför Jesus betonar orden: ”så som jag har älskat er.” Liknande såg vi Aristeides beskrivning där de tidiga kristnas osjälviska kärlek var ”för Kristi skull”. Eller som Johannes uttrycker det i sitt brev:
“Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder. Mina älskade, om Gud älskade oss så högt, är också vi skyldiga att älska varandra.” (1 Joh 4:10)
När vi begrundar detta bör vi inse att vi kommer till korta inför Jesu befallning, för vi har inte älskat våra syskon inom församlingen så som vi borde (eller vår nästa som oss själva för den delen). Det Jesus talar om är nämligen inte någon kärlek på distans eller några varma känslor, utan det är en konkret och självuppoffrande kärlek som visar sig i konkret tjänande. Jesus uppmanar oss faktiskt att ge våra liv för varandra (Joh 15:13).
Däremot borde detta inte leda till att vi istället försöker framtvinga en kärlek eller att vi försöker i egen kraft. Om du och jag vill att våra liv skall präglas än mer av en sådan självuppoffrande kärlek, måste vi först själva tagit emot Jesus Kristi självuppoffrande kärlek. Vi behöver först ha blivit betjänade av honom och låtit honom tvätta oss fullkomligt rena. Om vi sett och smakat på hans ofattbara kärlek och förlåtelse till oss som oförtjänta syndare, hur skulle vi då annat än kunna älska och förlåta även de i vår närhet som vi inte tycker förtjänar det. Om vi ser att han tjänade oss ändå in i döden, hur skulle vi då kunna tro oss vara förmer än honom och inte tjäna våra syskon inom församlingen (Joh 13:16). Det är när vi ser att Jesus tagit emot oss, som vi också kan ta emot varandra (Rom 15:7).
I dåtidens romarrike gav denna radikala kärlek gav enormt genklang, och jag är övertygad om att den skulle göra det idag i Klövedal, Valla och på Tjörn. Vi kommer naturligtvis aldrig att älska varandra såsom Kristus älskat oss, men vi kan börja be och längta efter att hans kärlek än mer skall få forma oss och relationerna inom församlingen. Jesus säger nämligen: ”om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar”. Inte fullkomlig kärlek utan om vi låter Jesus kärlek få råda ibland oss blir det ett vittnesbörd för världen. Det är ingen rosaskimrande kärlek befriad från problem och skav, tvärtom. Världen kommer aldrig förundras över att vi älskar varandra därför att vi är perfekta (vilket vi naturligtvis aldrig är), tvärtom kommer de att förundras när de ser att vi älskar, tjänar och förlåter varandra trots att vi är fortfarande är syndare (frälsta av nåd).