I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.
Johannes 1:1
På söndag firar vi första advent och med det inleds adventstiden som sträcker sig fram till julafton. När jag var liten trodde jag att ordet advent betydde väntan, eftersom det kändes som en evighetslång väntan fram till jultomten. Men, som det flesta av er nog känner till, betyder ordet advent ankomst. Och den ankomst vi påminns om och firar är att Jesus Kristus, för över 2000 år sedan, föddes i ett stall i Betlehem för att försona oss med Gud.
Händelserna kring Jesu födelse finner vi i både Matteus och Lukas, medan Markus börjar sin berättelse om Jesus direkt vid vuxen ålder. När Johannes däremot inleder sitt evangelium börjar han betydligt längre tillbaka än så. Han inleder med orden; ”I begynnelsen…”, som är identiska med hur hela bibeln inleds i 1 Moseboks första vers. Begynnelsen innebär början av vår tid och det tillfälle då ingenting annat än den evige Guden existerade. I inledningen av Johannes är ”Ordet” synonymt med den andra personen i gudomen, Sonen. Här i den första versen förklarar Johannes därför tre saker om Sonen; har är evig och hade alltså ingen egen början (I begynnelsen var Ordet), han är en person (Ordet var hos Gud) som inte är helt densamma som Fadern men som står i en evig relation till honom, och samtidigt är han Gud själv (Ordet var Gud). Sonen är alltså inte en skapad varelse utan är lika mycket Gud som Fadern (och den helige Anden för den delen).
Ett vanligt misstag är att enbart koppla ihop Sonen med Jesus. Vi skall naturligtvis tänka på Jesus när vi tänker på Sonen, men vi skall inte heller glömma att Sonen existerat för evigt, i en fullkomlig relation till Fadern och är Gud själv. Det är i stallet i Betlehem som Sonen blir människa i Jesus Kristus; ”… Ordet blev kött och bodde bland oss” (Joh 1:14). När vi läser Gamla Testamentet är det en god påminnelse att Sonen är lika involverad som Fadern (och Anden) i allt som sker. När vi glömmer att Sonen är Gud och existerat för evigt förlorar vi det häpnadsväckande som faktiskt sker under julen. Det som Paulus beskriver i Filipperbrevet 2:6–7:
“Han (Sonen) var till i Guds gestalt men räknade inte jämlikheten med Gud som segerbyte, utan utgav sig själv och tog en tjänares gestalt och blev människan lik (Jesus Kristus).”
Advent är en tid då mycket skall hinnas med, men låt oss även att ta tid till att låta julens verkliga under få sjunka ännu djupare in i våra hjärtan och tankar. För att väcka en glädje, tacksamhet och förundran till Gud över frälsningens under. På söndag efter gudstjänsten i Klövedal kommer jag att ge möjlighet, för den som vill, att köpa en nyutgiven bok: ”Goda nyheter om stor glädje”. Den innehåller 25 adventsandakter med ett bibelord och en kort reflektion. Jag vill uppmuntra dig att köpa en bok och att vi läser den tillsammans som församlingar, som en förberedelse och påminnelse om det vi firar.