Men Jesus tog hans hand och reste upp honom, och han stod upp
Markus 9:27
Ett vanligt misstag är att förväxla vår egen kraft med Jesu kraft, vår egen tro med Jesu trofasthet. Följden blir att vi tror att Jesus är beroende av vår kraft och förmåga när verkligheten är den rakt motsatta, vi är svaga och hjälplösa men djupt beroende av kraften från honom. Det förra föder kramp och självtillräcklighet, medan det senare föder befrielse och beroende.
I helgens predikan blev jag tvungen att stryka en del på slutet som jag nu vill lyfta fram. Efter att Jesu befriat den besatte pojken i Markus 9, ligger pojken som livlös på marken och människor tror att han är död. Men så läser vi att Jesus reste honom upp och att han ställde sig upp. Ordagrant lyder meningen: ”Jesus reste honom upp och han återuppstod.” Det är ingen tillfällighet att Markus använder ett sådant språkbruk, för han vill genom undret peka fram mot Jesu död och uppståndelse. Det som gav pojken befrielse, och det som i sin tur ger alla människor verklig befrielse, är kraften från evangeliet om Jesus Kristus. Paulus beskriver hur alla människor är döda genom synden, styrda av ondskans makter och under mörkrets välde. Men att Jesus genom sin död uppståndelse utplånat både våra synder och fullkomligt besegrat ondskans makter (ex. Ef 2:1–3, Kol 1:13, Kol 3:13). För att du och genom tron på Jesus Kristus både skall befrias från både syndens och ondskans makt.
Vi människor tror att vi kan hantera våra liv själva, att vi kan uppnå frihet och frälsning i egen kraft. Korset budskap är det rakt motsatta. Det utmanar oss att vända om från självtillräcklighet och egenrättfärdighet för att istället lita på Jesus Kristus. Det är där vår verkliga frihet finns. Friheten då vi ser att vår frälsning inte hänger på vår lydnad och trohet till Jesus utan vilar helt på hans lydnad och trohet till Gud. Frälsningen sker den dagen då vi inser att vi har varit trolösa mot Gud och därför förtjänar att dömas för vår synd, samtidigt som vi ser att Jesus varit lydig ända till döden på korset för vår skull. Vi får tro då vi ser vår egen trolöshet samtidigt som vi ser Jesu trofasthet — att hans frälsning står fast och bär oss, nu och i evighet. Det är även så vår tro växer, genom den ständiga insikten av vår trolöshet samtidigt som vi ser Jesus trofasthet.
I världen vinns segrar genom egen förmåga och styrka, men i Guds rike vinner vi seger genom svaghet och beroende därför att Jesus redan fullbordat segern för vår skull på Golgata kors. Att vandra trons väg handlar därför om att ständigt inse sin egen oförmåga och därför i bön ta emot kraften till förändring från den Ende som kan det, både i våra egna liv, i andras och i världen.