Jesus satte sig ner, kallade på de tolv och sade till dem: “Om någon vill vara den förste skall han vara den siste av alla och allas tjänare.
Markus 9:35
I söndags predikade jag över hur högmodet skiljer oss från både Gud och djupare gemenskap med varandra inom församlingen. Vi har alla problem med högmodet, vare sig vi är medvetna om det eller inte, och behöver därför leva i ständig omvändelse från det. Däremot har vi alla likväl problem med dess ”tvilling” missmodet. Om högmodet är ena sidan av myntet är missmodet den andra, och båda har egentligen samma grundproblem. Det hindrar oss från gemenskap med Gud och varandra.
Högmod och stolthet är uppenbart dåliga egenskaper. Det luriga däremot med missmodet är att den på ytan inte alltid uppfattas så. Tvärtom kan det verka som en god egenskap, ja den kan till och med uppfattas som ödmjukhet fast att den inte är det. Om högmodet å ena sidan säger: ”Jag är redan god och behöver därför inte Guds förlåtelse. Jag klarar mig själv och behöver ingen hjälp från andra människor”. Säger missmodet å andra sidan: ”Jag är så dålig att Gud aldrig kan förlåta mig och ingen vill ha gemenskap med en så dålig människa som mig”. De flesta av oss befinner oss inte helt i någon av dessa ytterligheter, utan istället pendlar vi mellan dem. Vägen bort från både högmodet och missmodet är densamma, evangeliet om Jesus Kristus. Pastorn Tim Keller beskriver hur den syriska-feniciska kvinnan i Markus 7:24–30 är ett föredöme för oss i hur hon närmar sig Jesus:
”Vårt enda sätt att ta strid är att yrka på våra rättigheter i kraft av vårt människovärde och vår godhet och säga: ’Jag förtjänar det här.” Men kvinnan gör inte alls så. Hon kommer med ett rättighetslöst krav, något som vi är helt främmande för. Hon säger inte: ”Herre, ge mig vad jag förtjänar på grund av min godhet.” Hon säger: ”Ge mig vad jag inte förtjänar på grund av din godhet — och jag behöver det nu.
Denna kvinna förstod evangeliet — att vi är syndigare än vi någonsin kunnat tro men samtidigt mer älskade och accepterade än vi någonsin vågat hoppats på. Å ena sidan är hon inte för stolt för att acceptera vad evangeliet säger om hennes ovärdighet… Men å andra sidan skymfar heller inte kvinnan Gud genom att bli så missmodig att hon inte tar till sig erbjudandet.”
Högmod och missmod har samma grundproblem. De båda utgår enbart från vad vi själva kan eller inte kan, och försöker hitta grunden till Guds kärlek och förlåtelse i oss själva. Men så länge vi fastnar med blicken hos oss själva kommer vi aldrig erfara någon verklig frälsning. Evangeliet utesluter nämligen både högmodet och missmodet. Vårt högmod ödmjukas när vi inser sanningen om vår ovärdighet, samtidigt som missmodet försvinner när vi ser Jesu fullbordade frälsning för ovärdiga syndare. Ingen av oss är tillräckligt god för att inte behöva frälsningen eller gemenskapen med andra troende. På samma sätt är ingen av så usel att frälsningen inte är nog för vår synd eller att vi kan dela en djupare gemenskap med andra troende. Både högmodet och missmodet innebär faktiskt att vi förkastar Jesu nåd.
Låt oss be att du och jag ännu mer få gripas av evangeliets sanningar som både ödmjukar och lyfter oss. Låt oss be att evangeliet blir synligt i relationerna inom församlingen, att varken högmodet eller missmodet håller oss borta från djupare gemenskap med varandra. Låt oss även be att vi med våra ord och liv får förmedla evangeliet till människor vi möter, som både ödmjukar och lyfter dem.