För vad är väl jag, och vad är mitt folk, att vi själva skulle kunna ge sådana frivilliga gåvor? Nej, allt kommer från dig, och ur din hand har vi gett det åt dig. För vi är främlingar hos dig och gäster som alla våra fäder. Som en skugga är våra dagar på jorden, och utan hopp.
Första Krönikeboken 29:14–15
I söndags predikade jag över den rike mannen och jag citerade vad pastorn Tim Keller skriver i sin bok Korsfäst Konung (s. 154):
”Om jag ger bort mitt ’stora allt’ för att nå dig, kan du då inte ge bort ditt ’lilla allt’ för att följa mig? Jag begär inte att du ska göra något som jag inte redan har gjort. Jag är om något en rik ung man som har gett bort den allra största rikedomen för att vinna dig. Nu behöver du ge bort din rikedom för att vinna mig.”
Det sker en djup förändring i vår relation till pengar och givande, när vi inser att Jesus Kristus ”…blev fattig för vår skull, för att vi genom hans fattigdom skulle bli rika” (2 Kor 8:9).
Några andra viktiga insikter som förändrar vår relation till pengar och givande finner vi i texten ovan. Kung David har startat en insamling till det kommande tempelbygget, folket ger ”frivilliga gåvor” av ”hängivet hjärta” (1 Krön 29:9) och snart har allt som behövs samlats in. David lovar därför Gud tillsammans med folket och konstaterar sedan två saker; gåvorna kommer från Gud, och att livet på jorden är kort.
Gåvorna kommer från Gud. Folket har naturligtvis rent fysiskt gett gåvorna till insamlingen, men det David säger är att folket från börjat fått gåvorna ur Guds hand och endast ger tillbaka dem till Gud. Det är stor skillnad mellan att ge av mina pengar till Guds verk än att ge av det Gud redan gett, tillbaka till honom. Naturligtvis är det du och jag som går till arbetet varje dag, det är vi som kämpar och sliter, vilket i sin tur genererar i att vi varje månad får lön. Men vi behöver backa bandet längre än så. Om Gud inte gett oss liv och anda varje dag, om han inte låtit solen gå upp varje morgon, om han inte gett oss en kropp, ett intellekt och en förmåga att utföra vårt arbete, ja då hade vi aldrig kunnat arbeta och tjäna några pengar. På så sätt är alla våra pengar, ja allt i livet, endast gåvor från Gud som vi ger tillbaka till honom. När vi frågar oss: ”Hur mycket av det som är mitt skall jag ge till Gud?”, borde vi egentligen fråga oss: ”Hur mycket av det som Gud gett mig kan jag behålla?”
Livet på jorden är kort. David säger att våra dagar är som en skugga. På ett annat stället beskriver han livet som en blomma på ängen som snart sveps bort (Ps 103:15–16), och i Jakobsbrevet liknas det vid en dimma som snart försvinner (Jak 4:14). Ett långt liv på jorden är inte långt i ett evighetsperspektiv. Gång på gång ställer Bibeln livets korthet i relation till evighetens längd, när den vill motivera oss till tjänst. Frälsningen är inte en biljett till himlen och som gör oss världsfrånvända. Tvärtom, om vi inser livets korthet och har blicken fäst vid evigheten, kommer vi tjäna Herren än mer hängivet, fria från oro och än mer generöst med våra liv och ägodelar. När vi vet att vårt arv redan är säkrat för oss i evigheten, och att absolut ingenting kan skilja oss från Jesus Kristi kärlek (Rom 8:31–39), kan vi i faktiskt mening inte förlora någonting.
Ingen av oss kan säga att vi är helt befriade från frestelse eller oro när det kommer till pengar. Istället kommer vi, fram till den dag då vi möter Jesus, få kämpa med detta. Men det är ingen kamp vi utkämpar i egen kraft eller genom att vi enbart bestämmer oss för att leva annorlunda. Nej, vi får be att Gud öppnar våra ögon, i Ordet genom den helige Ande, för den oändliga rikedom Jesus Kristus redan har skänkt oss, att allt vi har och äger kommer från Guds hand och att vårt verkliga hem väntar oss i himlen. Då kan oro vändas i trygghet, och girighet vändas i generositet.