I honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren, och i honom blir också ni sammanbyggda till en boning åt Gud genom Anden.
Efesierbrevet 2:21–22
Utan överdrift kan man säga att Salomos tempel under Gamla Testamentets tid, inte enbart var Israels, utan hela världens mittpunkt. Templet var mötesplatsen mellan himmel och jord, där den levande Gudens härlighet vilade, dit man vände sig i bön och där ständiga offer frambars för att bringa försoning mellan Gud och människa. Men så läser vi i inledningen av Johannesevangeliet att den evige Sonen blir människa, han bodde — eller bokstavligen tältade — bland människorna och Guds härlighet vilade över honom (Joh 1:14). Samma härlighet som tidigare vilade över det allra heligaste — både i tabernaklet (tältet) och i templet — finns nu i Jesus Kristus. Templet var endast en skuggbild eller modell av det verkliga Guds tempel som skulle komma och som Gamla Testamentets profeter blickade fram emot. Det får nu sin uppfyllelse, inte i en byggnad, utan i gudamänniskan Jesus Kristus som är Guds tempel (se ex. Joh 2:18–22). Därefter är det endast genom honom som människan kan få gemenskap med Gud, genom hans fullbordade offer och genom tron på honom som vi blir fullkomligt försonade med Gud.
Jesus är Guds tempel och samtidigt säger den inledande texten att vi som troende genom honom fogas samman ”till ett heligt tempel i Herren… en boning åt Gud genom Anden.” Överallt där Guds församling samlas, vare sig den liten eller stor till antalet, finns Guds tempel och härlighet. Inte i byggnaden utan i människor som är förenade med sin Frälsare och därför förenade med varandra. Det är utan överdrift häpnadsväckande ord om den kristna församlingen, när vi förstår templets innebörd under Gamla Testamentets tid. Församlingen är mötesplatsen mellan himmel och jord, platsen där Guds försoning förkunnas, förmedlas och förverkligas genom människor som lever i försoning med Gud och varandra.
Salomos tempel var ett färdigbyggt hus medan Paulus säger att de troende som tempel är ett bygge som växer. Det växer både i antal och i helgelsen där vi dag för dag formas till Jesu likhet. Den troendes växt sker alltså framför allt i gemenskap med andra troende. Precis som ett träd omöjligen kan bära frukt och växa om det inte planteras i jorden där den får rätt näring, kan den troende växa och bära frukt om den inte ”planteras” i en lokal församling med rätt näring. Fruktbärande i Guds församling är densamma som i naturen, det går inte snabbt eller utan beskärning. Men så länge den troende står kvar planterad i församlingen, och i Jesus Kristus, kommer det alltid på sikt att bära frukt. Gud kommer att rensa oss för att vi skall bära mer frukt (Joh 15:2), något som många gånger sker med hjälp av våra syskon i tron. Och precis som trädets frukt inte är till för trädet själv utan för andra att njuta av, är frukten i våra liv till för att ge Gud äran och välsigna andra med.
Salig är den som…har sin glädje i HERRENS undervisning och begrundar hans ord både dag och natt. Han är som ett träd, planterat vid vattenbäckar, som bär sin frukt i rätt tid och vars löv inte vissnar. Och allt han gör, det lyckas väl.
Psaltaren 1:1–3
Comment(1)
Jonathan Larsen säger:
31 juli, 2022 at 17:44Så sant och så fint formulerat! God bless!