Aldrig någonsin ska du tvätta mina fötter!
Johannes 13:8
Vad skulle du föredra, att tvätta någons fötter eller att någon annan tvättade dina fötter?
Vi skulle nog helst undvika båda alternativen, men om vi var tvungna att välja skulle troligen de flesta av oss välja tvätta hellre än bli tvättade — att tjäna istället för att bli betjänad. Även om vi kan ha svårt för att tjäna andra har vi nog ändå svårare för att bli betjänade av andra. Det motståndet ser vi hos Petrus när Jesus böjer sig ner för att tvätta hans fötter. Det var naturligt för Petrus att tjäna Jesus, men att Jesus tvärtom skulle tjäna honom var en fullkomligt omöjlig tanke. Som svar på Petrus protest förklarar Jesus att om han inte får tvätta honom först kan han inte bli frälst (13:8b).
Petrus reaktion är på många sätt begriplig eftersom Jesus är den absolut högste — Konungars Konung — och den ende som verkligen är värd att bli betjänad. Ändå är det han som böjer sig längst ner och gör en slavs uppgift när han tvättar lärjungarnas smutsiga fötter. Det står i skarp kontrast till hur vår värld och makten fungerar. Men Jesus är en totalt annorlunda Konung med ett annorlunda rike, han har; ”inte kommit för att bli betjänad, utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många” (Markus 10:45).
De flesta av oss kommer till Jesus med frågan: ”Vad kan jag göra för dig?” Det är även så alla världens religioner fungerar, där frälsningsvägen handlar om att genom gärningar förtjäna frälsning. Den kristna tron fungerar däremot helt motsatt. Den börjar aldrig i vad vi kan göra för Gud utan i vad Gud redan gjort för oss genom att sända Jesus Kristus som ett försoningsoffer för våra synder. Den kristna tron börjar aldrig i att vi skall tjäna Jesus utan den måste alltid börja i att Jesus först får betjäna oss. Den som först blivit betjänad av honom, tvättad fullkomligt ren från sin synd, kan sedan tjäna Jesus och andra människor med rätt syfte.
Du och jag bär på samma motstånd som Petrus, även vi har enklare att tänka att vi skall tjäna Jesus än att han först skall betjäna oss. Vår ryggmärgsreaktion inför evangeliets sanning om att frälsningen utesluter all form av betalning genom gärningar är likt Petrus motstånd. Men då blir även Jesu svar detsamma, att vi omöjligen kan bli frälsta utan att han först betjänar oss genom att tvätta oss rena. Det största hindret för att ta emot frälsningens gåva är inte synden i form av onda gärningar, utan i synden i stoltheten som vägrar ödmjuka sig i fullkomligt beroende av Jesus och säga: ”Herre, jag inser att min synd är större än vad jag kan förstå, att jag inte förtjänar din frälsning, men tvätta mig fullkomligt ren genom din nåd.”
Det är något fantastiskt gott att tjäna både Jesus och andra människor, men det kan faktiskt även vara något bedrägligt och felaktigt om vi gör det av fel syften. Om vi gör det för att att förtjäna hans frälsning, och tjänar andra av själviska syften, så länge det är bekvämt och betalar tillbaka sig. Därför behöver vi ständigt återvända till korset och låta den oförtjänta nåden först få betjäna och förvandla oss, för att vi därefter skall tjäna både Jesus och andra människor av rätt syften.
På Golgata kors har Jesus redan böjt sig ner vid våra fötter och möjliggjort en fullkomlig rening från all synd. Frågan är vad vi svarar honom på denna inbjudan?! Är vi kvar i stoltheten som vägrar ta emot hans tjänande, eller har vi ödmjukat oss genom att låta honom tvätta oss fullkomligt rena? Och även om vi låtit Jesus göra detta, räcker det inte med att det sker endast vid ett tillfälle utan det behöver ske dagligen. För vi, likt Marta, kan bli så upptagna med allt vi måste hinna med så att våra hjärtan hårdnar och vi glömmer det mest nödvändiga — att sitta vi Herrens fötter och lyssna till hans ord (Lukas 10:38–42).
Min Gud, jag sjunker ner vid korsets fot och ber
om denna djupa frälsning som du av nåd oss ger.
Min egen vilja krossa, all själviskhet fördriv.
O Gud, mig helt förlossa, bli Livet i mitt liv.
Som hjorten efter vatten jag längtar efter dig.
Med Andes hela fullhet, o Gud, välsigna mig.Emil Gustafsson