Både människor och djur ska klä sig i säcktyg. Alla ska ropa till Gud med kraft och vända om från sin onda väg och de övergrepp han begår.
Jona 3:8
För flera år sedan följde jag en dokumentärserie på SVT om en tatueringsstudio i Stockholm. Utöver de kunder som kom in för att tatuera sig, återkom en handfull personer enbart för att hänga och prata med ägarna. Flera av dem var människor med minst sagt brokiga bakgrunder och liv. Men jag minns särskilt att en av killarna skiljde ut sig från de andra; han hade liksom ett större mörker, ett värre språk, en mer destruktiv inställning till livet och en trassligare bakgrund. Om jag skulle fått gissa på vilken av killarna i serien som troligast skulle kunna bli en kristen, hade jag absolut inte gissat på den killen. Jag kommer ihåg att jag tänkte: ”Han är ett sånt där hopplöst fall. Hur kan en sådan människa bli hel egentligen?” Den uppfattningen bekräftades allt mer under åren som gick när han syntes allt mer i offentligheten. Därför blev jag minst sagt förvånad när jag några år senare fick höra att just den killen, Sebastian Stakset, hade blivit frälst. Och resten känner ni nog till.
Den senaste tiden har jag läst Jona bok. En av de sakerna som verkligen drabbat mig — och som vi nog ofta glömmer i denna bok — är vad Nineve var för typ av stad. Vi läser i bokens inledning att stadens ondska kommit upp inför Guds ansikte (1:2), och Assyrierna var ökända för sin oerhörda grymhet (se ex. Jes 10:5f, Nah 3:1). Staden skulle kunna beskrivas som dåtidens Sodom och Gomorra. Kort sagt: Nineve var verkligen ett sådant där hopplöst fall. Dessutom var de Israels ärkefiender. Därför är det kanske inte så konstigt att Jona väljer att resa åt precis rakt motsatt håll, när han får uppdraget av Gud att predika omvändelse till Nineve (1:3).
Efter många om och men kommer Jona till slut till Nineve, och där håller han en minst sagt kort och koncis predikan om Guds kommande dom (3:9). Det som sedan sker borde få oss att förvånas och förundras med tanke på det jag skrivit om detta folk. Hela staden — 120 000 människor — gensvarar med sann omvändelse och bön om frälsning, från den störste till den minste, från kungen hela vägen till djuren (!!). Det är som en författare beskriver det, att de visade total ånger, uppriktig ånger och ödmjuk ånger. Folket vänder helt om från sin synd och kastar sig helt på Guds oförtjänta nåd. Ytterligare en sak vi ofta missuppfattar när vi tänker på Jona är att vi tror att hans ovilja att åka till Nineve berodde på att uppdraget var att predika dom över staden. Men orsaken är precis tvärtom, han vill inte vill predika omvändelse eftersom han inte vill att människorna där skall få ta emot Guds nåd och frälsning (se 4:2–3). De var ju trots allt hans fiender.
Vilka människor ser du som hopplösa fall? Vilka tänker du aldrig skulle kunna bli frälsta? Eller människor som du — likt Jona — inte vill skall få del av Guds nåd och frälsning? Som du inte tycker förtjänar det (som om du skulle göra det)? Eller vilka tänker du aldrig skulle kunna bli frälsta eftersom de är ointresserade, likgiltiga eller eftersom de redan har det för bra? Eller människor som har hört budskapet många gånger men ändå inte kommit till tro.
Oavsett om vi tänker att människor är bortom eller oberoende av Guds frälsning är Jona bok en väckarklocka för oss. En väckarklocka som ropar ut att inför Guds kraft, nåd och frälsning finns det inga hopplösa fall och ingen som inte behöver bli frälst. Guds kraft genom evangeliets förkunnelse kan frälsa A‑L-L‑A människor (se ex. Jes 50:2; Apg 9; Rom 1:16–17). Den stora frågan är nog snarare om vi verkligen tror att detta är sant? Eller om vi förtröstar på metoder eller vår egen kraft och förmåga? Jona ville inte gå till Nineve eftersom han visste att Gud, genom sitt Ord, kunde frälsa staden. Vi däremot, går nog inte eftersom vi inte tror att Gud kan göra det. Då är Jona även en tröst till oss. Om han som mer eller mindre motvilligt gick med en kort predikan fick se stor påverkan, då kan även vi genom våra stapplande steg och ord i den Helige Andes kraft få se människor komma till tro.