Men Jona tog mycket illa vid sig och blev arg. Han bad till Herren och sade: “O Herre, var det inte det jag sade när jag var kvar i mitt land! Därför ville jag förekomma det och fly till Tarshish. Jag visste ju att du är en nådig och barmhärtig Gud, sen till vrede och stor i nåd och beredd att ångra det onda.
Jona 4:1–2
Den kanske vanligaste missuppfattningen om Jona i Gamla Testamentet är väl orsaken till varför han inte vill åka till Nineve utan istället beger sig i en båt i rakt motsatt riktning till Tarshish. De flesta tror nog att orsaken ligger i uppdragets karaktär; att predika dom och omvändelse mot staden. Och att Jona inte vill stöta sig med folket eller trampa någon på tårna genom att förkunna ett sådant rakt budskap. Men som jag nämnde i förra veckan och som Jona i själv säger i den inledande texten berodde det på något helt annat, nämligen att han han “visste att du är en nådig och barmhärtig Gud, sen till vrede och stor i nåd och beredd att ångra det onda”. Jona ville helt enkelt inte åka till Nineve för risken var stor att Gud genom hans förkunnelse skulle visa sin stora nåd och barmhärtighet mot folket i staden. Och det ville han inte. Det är inte konstigt att Jona ibland kallas för den ”motvillige profeten”. Han är en både fascinerande och motstridig person, precis som du och jag.
I kapitel 1 läser vi om att Jona är på flykt undan Herrens ansikte och att Gud därför sänder en kraftig storm. Jona inser att stormen är Guds dom över hans olydnad och han är beredd att ta konsekvenserna av sin synd, att kastas i havet och dö. Men istället läser vi i kapitel 2 hur Gud visar sin stora nåd och barmhärtighet mot Jona genom att rädda honom undan döden med fisken som sväljer honom. I fiskens buk insåg Jona att han var utom räddning men att Gud grep in med sin oförtjänta nåd för att rädda honom, och han tillber och tackar Gud för denna frälsning (se 2:7–10). Därefter får Jona en ny chans av Herren och beger sig till Nineve för att predika omvändelse. Med denna radikala erfarenhet av Guds nåd kan man tro att Jona kommer till Nineve som en förändrad man. Att han skulle vara ivrigare än någonsin att låta folket i Nineve få ta emot samma nåd som han själv fått. Men så är alltså inte fallet.
Jag tror inte att Jona betvivlade att Guds nåd var oförtjänt, utan problemet var att han tänkte att den enbart gällde för honom och Israels folk. Jo, Jona förstod nog att han var förlorad i sin synd men inte lika förlorade som Nineves folk. När det kom till kritan tyckte han nog att han inte ställt till det riktigt så illa som de hade gjort, och därför var han nog trots allt lite mer förtjänt av Guds nåd än dem. Dessutom var ju han en del av Guds eget folk och Nineve var deras bittra fiender, så lite mer förtjänt var han nog ändå.
Vi både kan och bör förvånas över hur Jonas ser på saken, och att han dessutom tycker sig ha allt rätt att vara arg på Gud för att han visar nåd mot Nineve (4:9). Samtidigt behöver vi vända blicken mot oss själva och se i vilken utsträckning vi liknar honom. Vi är på ständig glid bort från den oförtjänta nåden genom att blanda in gärningar och att tro oss vara lite mer förtjänta än andra människor. Vi skulle naturligtvis aldrig säga det rakt ut och många gånger sker det nog utan att vi ens märker det. Men Bibeln är tydlig med att nåden alltid måste vara totalt oförtjänt — alltså helt frikopplad från något hos oss eller våra gärningar — annars upphör den att vara just nåd (se ex. Rom 4:4–5; 11:16, Gal 5:2).
Jag övertygad om att vår ständiga erfarenhet av Guds nåd påverkar hur vi ser på andra människor och hur villiga vi är att dela evangeliet med dem. Om vi tänker att Gud ger oss frälsningen som en betalning, då kommer vi ofrånkomligen bli ”snålare” att dela med oss av den till människor som vi inte tycker förtjänar den. Människor som inte, enligt vårt sätt att se det, kan leva upp till de krav som vi ställer upp för att kunna ta emot nåden. Men jag tror också att det fungerar åt motsatt håll. Att ju mer vi inser och lever i Guds oförtjänta och överflödande nåd och ju mer vi förstår att den är helt oberoende av oss eller vad vi gjort, desto ”generösare” kommer vi att dela evangeliet med andra. Men även generösare på livets alla områden. För den människa som inser att allt den är och har endast är gåvor från en oändligt god Gud, den människan blir ofrånkomligen generösare mot andra med allt den fått.