Skulle då inte Gud skaffa rätt åt sina utvalda som ropar till honom dag och natt? Han lyssnar tålmodigt till dem.
Lukas 18:7
”Pappa… pappa… pappa… pappa…” Ungefär så lät det för några veckor sedan när jag försökte kombinera att skriva veckobrev och ta hand om Emelie. Det gick väl sådär. Hon var överallt och ingenstans, ställde hundratals frågor och ville att jag skulle hjälpa henne gång på gång. Eftersom tålamod inte är den av Andens frukter jag alltid har mest av, blev jag till slut mer eller mindre galen. Samtidigt påmindes jag om texten i Lukas 18, där Jesus berättar om änkan och den orättfärdige domaren. Jag fylldes då av djup tacksamhet över att vår himmelske Fader varken är som mig eller den domaren, utan att han ”lyssnar tålmodigt” till våra böner.
Jag vågar påstå att alla troende kämpar med bönen. Kämpar med att hinna med den i allt annat som skall göras, kämpar med det dåliga samvetet över att inte be, kämpar med att hålla koncentrationen när vi väl gör det. Det är bara att inse, du och jag, och alla troende är dåliga på att be. Orsaken ligger framför allt inte i att vi är dåliga på att disciplinera oss eller bestämma oss, utan den finns djupare än så — i bristen på förtröstan till vår himmelske Fader (se 18:7). Anledningen till att Emelie tjatar är ju att hon litar på mig och älskar mig, hon vill vara nära mig, hon vill dela saker med mig och hon vet att jag både vill (oftast åtminstone) och kan hjälpa henne. Från min sida som det upplevs som tjat, medan det från hennes sida är uttryck för tillit och kärlek.
I liknelsen i Lukas 18 berättar Jesus om änkan som gång på gång kommer till domaren och säger: ”Ge mig rätt mot min motpart!” (18:3). Till slut ger han henne rätt med orden: ”… eftersom hon är så besvärlig. Annars pinar hon till slut livet ur mig med sitt springande” (18:5). Därefter i vers 7 ställer Jesus vår himmelske Fader i skarp kontrast till den orättfärdige domaren. Till skillnad från honom (eller oss i relationen till våra barn) upplever vår himmelske Fader aldrig sina barns böner som tjat, han tycker aldrig att vi är besvärliga eller att vi pinar livet ur honom. Vår himmelske Fader är — i motsats domaren — både oändligt god och har oändlig kärlek och omsorg till sina barn. Tänk vad underbart att han tålmodigt lyssnar till våra böner, att han vill lyssna och ge oss det vi verkligen behöver (inte alltid det vi tror att vi behöver). Om den onde domaren till slut lyssnade till änkan, hur mycket mer skall då inte den evinnerligt gode Fadern lyssna till sina barn.
Den anglikanske teologen J.I. Packer skriver i sin bok “Lär känna Gud” följande: ”Om du vill ha reda på hur väl en person förstår den kristna tron, ta då reda på vilken betydelse den tanken har att han är Guds barn och har Gud till Far. Om det inte är den tanken som inspirerar och kontrollerar hans tillbedjan, hans böner och hela hans livssyn, då har han inte förstått mycket av den kristna trons väsen”. Att vi får privilegiet att bli Guds barn och vara högt älskade av vår himmelske Fader hör till själva kärnan av evangeliet. Det är resultatet av Jesus försoningsdöd och uppståndelse, när vi som Guds fiender genom tron adopteras in Guds familj och blir Hans högt älskade barn. Vi lever därefter inte längre ett liv i fruktan utan vi har “fått barnaskapets Ande, och i honom ropar vi: “Abba! Far!” (Rom 8:15). Det som Sonen åtnjutit i evighet, att leva i fullkomlig relation till Fadern som den älskade Sonen, den relation blir vi genom tron inbjudna till. Häri finner vi grunden och källan till vår bön, att vi börjar relatera till Fadern just som vår kärleksfulle Far. Inte vår chef, inte vår arbetsgivare eller vår frånvarande släkting utan som den Fader som älskar oss högt. Det var därför Jesus lärde sina lärjungar att börja sin bön med orden: ”Vår Far i himlen”.
Små barn som är älskade behöver inte tvingas att vara med sina föräldrar, utan de vill det. De vill be dem om hjälp och berätta allt möjligt för dem. Och de gör det därför att de litar på sina föräldrar, vet att de är älskade och vill visa kärleken tillbaka. På samma sätt är det för oss i relation till vår himmelske Fader. Det är utifrån det stora undret att vi får kallas Guds barn och vara älskade av Fadern, som allt i det kristna livet måste utgå. När Faderns kärlek allt mer får gripa oss kommer vi längta allt mer till gemenskapen med honom i bön. Den kärlek som vi ser allra tydligast i att Fadern sände sin Son “till försoning för våra synder” (1 Joh 4:10). Så be utan att tröttna.
Han har sagt: ”Min Fader — eder Fader”,
han har sagt: ”Min Gud och eder Gud.”
Gläds, min själ, med världars myriader,
att ock du har fått ett sådant bud!Lina Sandell