Därefter såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i vita kläder och med palmblad i sina händer, och de ropade med stark röst: “Frälsningen tillhör vår Gud, som sitter på tronen, och Lammet!”
Uppenbarelsboken 7:9–10
Syndafallet gjorde inte enbart att människan skiljdes från gemenskapen med Gud, utan en kil slogs även in människor emellan. Synden trasar sönder relationer, mellan människa och Gud, och mellan människor. Vi ser hur Adam och Eva gömde sig både inför Gud och varandra. De skyllde på varandra när de blev konfronterade med sin synd. Några kapitel senare läser vi om hur människan på nytt försöker göra sig oberoende av Gud genom att bygga en stad och ett torn för att inte spridas ut över världen (1 Mos 11), i rak motsats till vad Gud befallt dem (se 1 Mos 1:28). Gud dömer människorna genom att ge dem olika språk för att förhindra deras samarbete och få dem att sprida ut sig över jorden. Mänskliga relationer har allt sedan dess syndafallet präglats av missförstånd, uppdelning och stridigheter.
Gud skapade människan till sin avbild, men människan ville inte vara en Guds avbild utan förkastar sin Skapare. Då blir Gud istället en avbild av människan i Jesus Kristus, för att genom Honom skapa en ny mänsklighet — så som den var tänkt från början — som formas till Jesus avbilder. Om synden trasar sönder relationer har Jesus försoningsdöd på korset den motsatta effekten. Genom tron på Jesus Kristus återupprättas relationen till Gud och andra människor, särskilt till dem som genom tron adopterats in i Guds familj. I Guds församling upphör alla uppdelningar, stridigheter och motsättningar. Det är detta Paulus beskriver med orden: ”Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. Alla ni som blivit döpta till Kristus har iklätt er Kristus. Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus” (Gal 3:26–28). Frälsningen genom Jesus Kristus ”vränger tillbaka” allt det som förvrängdes genom syndafallet, den överbryggar alla kulturella, språkliga och sociala skiljaktigheter. Det ser vi även på den första pingstdagen då den församlingen förkunnar evangeliet för ”alla folk under himlen” på deras ”eget modersmål” (Apg 2:1–13).
Jag påminns om detta när vi är tillsammans med våra vänner från församlingen i Cunit. Även om vi inte delar samma kultur eller språk finns där en enhet som både överbryggar och går betydligt djupare än allt det som skiljer oss åt — den vi äger genom att vi är ett i Kristus Jesus. Den finns där som ett osynligt band och vi känner av den när vi firar gudstjänst och tillber vår samme Herre och Frälsare. Därför njuter jag varje gång vi sjunger samma sång fast på olika språk, det fyller mig med både tacksamhet och glädje. Det får mig att tänka på den underbara dagen som texten i inledningen talar om. Då vi i himlen i evighet kommer att tillbe tillsammans med ”alla folk och stammar och länder och språk” kring Lammets tron.
Samtidigt som det är en underbar harmoni i vår gemenskap och sång när vi möts från Cunit och Tjörn, finns där ändå en viss dissonans eftersom vi fortfarande inte sjunger på samma språk. Om det redan nu är underbart att tillsammans tillbe vår Herre och Frälsare, hur himmelskt kommer det då inte bli då vi i full harmoni befriade från synden gör det kring Lammets tron?! När jag tänker på detta känner jag som Lydia Lithell skriver i sången ”Jag har hört om en stad ovan molnen”, att ”det sliter i jordiska banden” och att jag snart vill vara där. Det får mig att be med de avslutande orden i Uppenbarelseboken: ”Amen, kom Herre Jesus!” (Upp 22:20).
Jag har hört om den snövita dräkten
Och om glansen av gyllene kronor
Jag har hört om den himmelska släkten
Och en gång, tänk en gång är jag där!
Halleluja! Jag fröjdas i anden!
Jag kan höra den himmelska sången
Och det sliter i jordiska banden
Ty jag vet, jag skall snart vara där.Lydia Lithell