Fröjda dig stort, dotter Sion! Jubla, dotter Jerusalem!
Se, din kung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han.
Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna, på en åsninnas föl.Sakarja 9:9
I boken ”Häxan och lejonet” av C.S. Lewis läser vi att det i landet Narnia råder ständig vinter men aldrig jul. Det beror på att Vita Häxan har ockuperat landet. Hon har även förvandlat många av Narnias invånare till stenstoder. De fyra barnen som kommer till Narnia försöker hitta alla möjliga lösningar på situationen, men då förklarar herr Bäver: ”Ingen av oss kan göra något, son av Adam. I synnerhet inte ni.” Han fortsätter med att förklara att den ende som kan besegra häxan och befria landets invånare är Aslan — landets ende sanne konung och härskare. Ryktet börjar nu spridas i Narnia att Aslan snart är på väg, att han kanske redan är där. Då invänder ett av barnen: ”Men tänk om vita Häxan förvandlar Aslan till sten också.” Varpå herr Bäver svarar: ”Signe dig, son av Adam, du pratar som du har förstånd till”, sedan brister han ut i ett gapskratt. Han fortsätter därefter: ”Förvandla Aslan till sten! Om hon kan stå på sina egna ben och se honom i ansiktet, så är det bra gjort och mer än jag hade väntat mig. Nej, nej. Han kommer att ställa allt till rätta… så fort ni får se honom, så kommer ni att förstå.”
På samma sätt som Vita Häxan ockuperade landet Narnia, ockuperar djävulen vår värld och förslavar människor under synden. Det är en hopplös situation som vi människor omöjligen kan förändra, men det finns EN som kan det — den här världens sanne Konung och Härskare. Det är om honom som texten i inledningen från Sakarja talar om, och det är hans ankomst som texterna på första advent beskriver. När Jesus ödmjuk på en åsna rider in i Jerusalem och med all rätta hyllas som den ende och sanne Konungen, Messias. Han som kommer för att ställa allt till rätta. Tre beskrivningar av kungen ser vi i texten från Sakarja.
Din kung kommer till dig
När alla världens religioner handlar om hur vi människor skall försöka nå upp till Gud och blidka honom, fungerar sann kristendom rakt motsatt. Gud steg ner och blev en människa i Jesus Kristus för att föra oss till Gud, eftersom vi inte kunde stiga upp och komma till honom. Frälsningen är alltid en gåva som skänks oss och aldrig något som vi kan förtjäna.
Han är rättfärdig och segerrik
När vi läser i Sakarja och övriga Gamla Testamentet ser vi hur Messias är den som bokstavligen kommer att ställa allt till rätta. Han kommer döma folken i sann rättfärdighet, utrota ondskan, krigen och skaffa rätt åt de fattiga och förtryckta. Han kommer en nytt välde och en ny skapelse befriad från ondska och synd. Ett rike som sträcker sig över hela jorden. Jesus är denne rättfärdige och segerrike Konung. Han har kommit en första gång för att fullborda frälsningen och vi väntar fortfarande på hans andra ankomst då vi fullt ut skall få se verkligheten av den — i en ny himmel och ny jord.
Han kommer ödmjuk
Konungen i Sakarja beskrivs som ödmjuk i att han rider på ett åsneföl. Det står i skarp kontrast till dåtidens kungar som kom på ståtliga stridshästar och vann seger genom militär makt. Jesus red in i Jerusalem till hyllningsrop som den väntade Konungen. Men han vinner inte seger genom att ta sina fienders liv, utan genom att ge sitt eget liv för sina fiender. Han kläds inte i en kungakrona utan i en törnekrona. Hyllningsropen byts snart ut till hån och förakt, palmbladen till piskrapp. Han upphöjs inte på en kungatron utan upphöjs på korset. Det är så vår Konung — Jesus Kristus — vinner vår frälsning. Vi är syndens slavar och förtjänar att dömas för vår synd, men Jesus Kristus kom till oss för att fullkomligt frälsa oss från både syndens dom och slaveri.
Det som återstår för oss att göra är stämma in i den stora fröjden och glädjen och välkomna Jesus Kristus som vår Konung och Frälsare. Det gör vi genom att vända om från vår synd och helt och fullt ta emot den frälsning Han redan har fullbordat för oss. Medan vi väntar på den dag då Han kommer tillbaka för att bokstavligen ställa allt till rätta.