Det folk som vandrar i mörkret ska se ett stort ljus, över dem som bor i dödsskuggans land ska ljuset stråla fram.
Jesaja 9:2
De flesta människor älskar sagor om kungar, drottningar, prinsar, prinsessor och lyckliga slut. En av orsakerna är nog att vi längtar efter en kung och ett kungarike som det berättas om i sagorna. Vi längtar efter en god och rättvis kung, som räddar sitt folk när allt hopp är ute, som övervinner alla fiender, jagar bort ondskan och genomför orden: ”… så levde de lyckliga i alla sina dagar.” Men alla vi som inte lever i sagornas värld vet att det inte finns några sådana kungar eller kungariken. Det finns inget “så levde de lyckliga i alla sina dagar”. Eller gör det faktiskt det?! Har sagorna uppkommit därför att det faktiskt finns ett original?! Det är vad Bibeln berättar för oss.
I slutet av kapitel 8 i Jesaja beskrivs hur folket befinner sig i en oerhört svår och hopplös situation, med kompakt mörker, ångest och hopplöshet. De söker utvägar men hittar inga utan finner endast mer ångest och nöd. Det mörker som råder — är precis som på många andra ställen i Bibeln — ett ”domens mörker”. Den dom som Gud varnat för på grund av folkets trolöshet och synd, har nu kommit över dem. Det är Guds hårdhänta, men också kärleksfulla handlande för att väcka dem till omvändelse och tro. För att undvika det eviga och slutgiltiga mörkret. Men det tragiska är att folket ändå inte vänder om utan istället söker sig till spåmän och andebesvärjare. Folket har låst in sig själv och kastat bort nyckeln, de gräver sin grop allt djupare.
Där skulle allting kunnat sluta. Men Gud har inte talat färdigt, han fortsätter i kapitel 9: ”Men det ska inte vara nattsvart mörker där ångest nu råder.” Folket är utom hopp och räddning, men Gud skall gripa in med sin frälsning. Han skall komma med ett stort ljus till det folk som vandrar i mörker och dödsskuggans dal. Detta ljus är ett kungabarn som föds — hela världens ende sanne Kung — som kommer med fullkomlig frälsning genom att bryta bördornas ok och plågarens stav (se 9:4–6).
Över 700 år senare förstår Sakarias — Johannes Döparens far — att Jesus Kristus är detta stora ljus, och han lovsjunger med orden: ”Du ska ge hans folk kunskap om frälsningen, med förlåtelse för deras synder. Så ska en soluppgång från höjden besöka oss, för att lysa över dem som sitter i mörker och dödsskugga och styra våra fötter in på fridens väg” (Luk 1:78–79). Jesus är världens ljus som inget mörker kan övervinna (Joh 1:4–5; 8:12).
Gång på gång i Jesaja ser vi att när människor söker trygghet och säkerhet i styrka och mänsklig makt, kommer Guds räddning i det ringa och svaga. Jesus är inte en kung som lägger på bördor och ok på sitt folk utan som befriar från dem. Han är inte en kung som kommit för att bli betjänad utan för att tjäna. Han är inte en kung som vinner seger genom att döda sina fiender utan genom att dö för sina fiender. På korset bär Jesus domens mörker som vi förtjänar och själva är orsaken till. Gud låter där sin ende älskade Son genomlida helvetets mörker i vårt ställe, för att vi genom tron på Honom skall kunna vandra i ljuset fullkomligt befriade — både nu och i evighet.
Jesaja beskriver Jesus som ”Fridsfursten” som kommer med ett evigt och oövervinnerligt rike, som omfattar hela jorden och där friden är utan slut (9:7). Här är originalet och upphovet till alla sagor med lyckliga slut. Det som i sagorna är för bra för att vara sant, är i Jesus Kristus både oändligt bra och fullkomligt sant. Du och jag kan genom tron bli medborgare i detta rike, som delvis uppfylls här på jorden men fullt ut fullkomnas när Jesus en dag kommer tillbaka. Då kommer Kung Jesus och hans folk bokstavligen leva lyckliga i alla sina dagar.