Då sade Petrus till honom: “Även om alla andra överger dig, så ska jag inte göra det.
Markus 14:29
Min uppfattning är att vi lätt missuppfattar vad ödmjukhet faktiskt innebär och likställer det med att tvivla på det mesta i livet. Men sann ödmjukhet handlar istället om att tvivla på rätt saker, på sig själv men inte på Gud.
Det är lätt att känna igen motsatsen till ödmjukhet, den som vi möter hos Petrus i det inledande sammanhanget. Han har väldigt höga tankar om sig själv och sin egen förmåga. Han tror sig vara oövervinnerlig och att han omöjligen kan falla. Inte ens döden ska få honom att överge Jesus. Petrus problem är en stor tro på sig själv istället för tron på en stor Gud. Några timmar senare vågar Petrus inte ens inför en tjänsteflicka erkänna att han känner Jesus. Petrus högmod hade mött verkligheten, och den hade pulvriserat hans högmod.
Det Petrus behövde (och vi behöver) är både en sann bild av Gud och en sann bild av oss själva. Det leder oss i sin tur till en sann ödmjukhet. Efter Petrus förnekelse, fall och upprättelse hamnar bitarna på rätt plats i hans liv. Den stora tron på sig själv byts ut mot en tro på en stor Gud och beroendet av den Helige Andes kraft. Det är bl a detta som får honom att drygt 50 dagar senare frimodigt och tydligt förkunna evangeliet inför samma människor som dömde Jesus till döden (se Apg 4). Vägen till ödmjukhet går via Johannes Döparens ord: ”Han måste bli större och jag mindre” (Joh 3:30).
Motsatsen till högmod är inte missmod, vilket snarare är en liten tro på både den egna förmågan och Gud. Utan den verkliga motsatsen till högmod är alltså ödmjukhet, en liten tro på sig själv men tron på en stor Gud ”som kan göra långt mycket mer än allt vi ber om eller tänker oss genom den kraft som verkar i oss” (Ef 3:20). Då räcker vår ”lilla senapskorns-tro” eftersom Gud — som vi riktar vår förtröstan till — är både stor och trofast genom alla omständigheter. Han står fast även när vi inte gör det. Hans kraft räcker även när vår inte gör det. Han har fullkomlig kontroll även när vi inte har det. Problemet uppstår när tvivlet på oss själva även blir till tvivel på Guds trofasthet. Trösten och tryggheten är att vi kan tvivla på oss själva och samtidigt hålla fast vid Guds trofasthet. Vi kan vara tydliga med Guds ord utan att framhäva oss själva.
Jag avslutar med ord från den kristna författaren G.K. Chesterton. Han skrev dem i början av 1900-talet, men de är lika aktuella idag:
”Idag lider vi av att ödmjukheten hamnat på fel plats. Blygsamheten har flyttats från vår ambition. Blygsamheten har istället hamnat på vår övertygelse; där den aldrig var tänkt att vara. Meningen är att människan ska tvivla på sig själv, men vara utan tvivel vad gäller sanningen; idag har det blivit det rakt motsatta.”