Se vilken kärlek Fadern har skänkt oss: att vi får kallas Guds barn!
1 Johannesbrevet 3:1
Tänk er att ni befinner er på invigningen av en staty, ett konstverk eller något liknande. När så skynket faller av och den avtäcks för första gången hör ni konferenciern entusiastiskt utropa: ”Beskåda detta mästerverk!” På samma sätt vill Johannes — när han skriver ”Se” — väcka vår uppmärksamhet och förundran inför storheten i att vi får kallas Guds barn. Han använder ett ovanligt grekiskt ord för att beskriva en kärlek som saknar motstycke. Det Johannes säger är helt enkelt att det största privilegium en människa kan få erfara är att bli ett Guds barn.
Jag upplever däremot att vi idag förlorat en sådan förundran. En av orsakerna är nog att många tänker att alla människor är Guds barn. Vi har förlorat skillnaden mellan att vara frälst och inte vara det, att vara född på nytt och inte vara det. I en bemärkelse är alla människor Guds barn eftersom vi är skapade av honom och tillhör honom. Men i alla andra bemärkelser är människan inte ett Guds barn utan tvärtom hans fiender och står under hans dom. Det är i ljuset av detta som Johannes vill få oss att se storheten i att Fadern visar en så ofattbar kärlek i det att Han gör oförtjänta syndare till sina egna älskade barn. Gud gör det genom att betala det — utan jämförelse — dyrbaraste priset i hela universum; att låta sin ende älskade Son bli ett ställföreträdande offer för våra synder (se ex. 1 Joh 4:9–10; Joh 3:16). För den som vänt om från sin synd och helt förtröstat på Jesu fullbordade offer sker en djupgående förändring av status inför Gud. Den går från att vara en Guds fiende till att adopteras in i Hans familj och bli ett högt älskat barn. Det är något att dagligen förundras över och tacka Gud för.
Så här skriver den anglikanske prästen J.I. Packer i boken ”Lär Känna Gud” om detta:
”Men Gud tar emot oss som söner och älskar oss med samma orubbliga tillgivenhet som han i all evighet älskar sin enfödde Son med. I den gudomliga familjen finns det inga skillnader i tillgivenhet. Vi blir alla älskade lika mycket som Jesus är älskad. Det låter som en saga — att den regerande monarken adopterar stackars hemlösa hittebarn för att gör dem till prinsar. Pris ske Gud! Det är ingen saga — det är en fast och orubblig verklighet som är grundad på den fria och suveräna nådens urberg. Det och ingenting mindre är adoptionens innebörd. Det är inte att undra på att Johannes utropar: ‘Vilken kärlek …!’ När du en gång förstår adoptionen kommer ditt hjärta att ropa ut samma sak.”
Nu all min synd du tagit har,
av fröjd vill hjärtat gråta.
Jag är ditt barn, du är min Far,
o salighetens gåta!Sven Lidman (1918)