När min pappa lärde mig att köra båt som liten brukade han säga något i stil med: ”Håll sikte på den där bergsknallen.” Ganska snart lärde jag mig att båten var på avdrift och att jag därför behövde ha blicken stadigt fäst på målet och ständigt korrigera styrningen för att hålla mig på rätt kurs. På samma sätt kan vi se hur Guds folk — både i Bibeln och genom kyrkohistorien — varit på ständig avdrift från sanningen i Guds ord och därför behövt korrigera styrningen för att hålla sig på rätt kurs.
I skapelsens början går det inte lång tid innan ormen ifrågasätter Guds ord och människan lyssnar till honom istället för Gud (1 Mos 3:1‑ff). Eller när Mose dröjer några dagar för länge uppe på Sinai berg så överger folket Gud — trots att han var där synligt framför ögonen på dem — och istället gör dem sig en avgud i form av en guldkalv (1 Mos 32:1‑ff). Genom hela Gamla Testamentet ser vi hur Gud återkommande påminner folket om allt han gjort för dem och att han ständigt kallar dem tillbaka till sitt ord. Guds folk är på ständigt avdrift och behöver ha blicken stadigt fäst på Guds ord och korrigera styrningen för att hålla sig på rätt kurs.
När vi kommer till Nya Testamentet är det ”inget nytt under solen.” Vi kan exempelvis se hur församlingarna i Galatien snart överger det sanna evangelium som Paulus predikat för dem och ersatt det med ett falskt evangelium (Gal 1:6‑ff). Det förvånar Paulus och han använder så starka ord som att någon har ”förhäxat” dem (Gal 3:1). Guds folk är på ständigt avdrift och behöver ha blicken stadigt fäst på Guds ord och korrigera styrningen för att hålla sig på rätt kurs.
Efter apostlarnas tid ser vi redan tidigt i kyrkohistorien hur villoläror letar sig in i församlingarna och att de kristna därför behöver förtydliga vad de tror på och därmed inte tror på. Det leder senare till kyrkomöten (koncilier) och även en rad ekumeniska trosbekännelser — den apostoliska, athanasianska och nicaenska. Ju fler kopior det dyker upp på marknaden desto tydligare behöver du bekräfta vad den äkta varan är.
Den apostoliska är den tidigaste av trosbekännelserna och brukar dateras till början av 200-talet i Rom. Det är den vi vanligtvis läser i våra församlingar. Den kallas apostolisk eftersom den anses vara en pålitlig sammanfattning av apostlarnas tro så som den uttrycks i Nya Testamentet. Under några veckor kommer vi nu att gå igenom denna trosbekännelse. För du och jag är inte annorlunda än någon av dem som gått före oss. Även vi är på ständig avdrift och behöver ha blicken stadigt fäst på Guds ord och korrigera styrningen så att vi håller oss på rätt kurs.
Trosbekännelsen är en påminnelse om vad kristna alltid hållit fast vid och vad vi omöjligen kan göra avkall på om vi vill kalla oss för kristna. Den är en hjälp att tydliggöra vad vi tror och avgränsa vad vi inte tror. Men en gemensam bekännelse medför även en fördjupad gemenskap mellan oss som kristna. Ett tydligt centrum hindrar inte gemenskapen utan — tvärtom — bidrar det till gemenskapen. Min övertygelse är att också det motsatta gäller. Och jag tror att många av oss har erfarenheter från arbetsplatser, organisationer eller föreningar där otydlighet just haft den motsatta effekten. Det är en styrka och trygghet att tillsammans med bröder och systrar kunna stämma in i orden: ”Vi tror…”. Det är inte min tro eller din tro utan det är vår gemensamma tro grundad på Guds ord.
Vi tror… därför att detta budskap ger oss och världen frälsning.
Vi tror… vad än världen eller tidsandan säger.
Vi tror… även om vi får möta motstånd och hån.
Vi tror… på det som Guds folk genom årtusenden hållit fast vid och det håller än idag.
Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.
Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den Helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma levande och döda.
Vi tror ock på den helige Ande,
en helig, allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.(Apostoliska trosbekännelsen)