Jag ska inte lämna er faderlösa, jag ska komma till er.
Johannes 14:8
Vi tror på Gud Fadern, vi tror på Jesus Kristus och vi tror på den helige Ande. Vi är nog mer vana vid de två första än den sista. Men som jag skrev i ett tidigare veckobrev, tror vi kristna på en treenig Gud. En Gud som i evighet existerat i fullkomlighet enhet samtidigt i tre tydliga personer — Fader, Son och Ande. Det är viktigt att vi förstår att Anden är just en person och inte en kraft eller en sak. Samtidigt som personerna i gudomen är olika är de ändå en enhet och agerar som en enhet. En Gud i tre personer och tre personer i en Gud. Vi har för vana att tänka att Fadern är Gud, kanske Sonen, men vi behöver också påminnas om att Anden är lika mycket Gud som både Fadern och Sonen.
Anden var aktiv redan vid skapelsen (1 Mos 1:1–2) och vi ser sedan hur han verkar i och genom Guds folk under Gamla Testamentets tid. Genom den Helige Ande blev Maria havande med Jesus (Matt 1:18, 20; Luk 1:35). Genom Andens kraft levde och utförde han sin gärning på jorden (Luk 3:22; 4:1, 14, 17–21; 10:21; Apg 10:38). Genom Anden frambar han sig själv som ett offer på korset (Heb 9:14), blev uppväckt från de döda och satt på Gud Faderns högra sida (Rom 1:4; 1 Tim 3:16). Jesus är därefter den som sänder Anden till församlingen för att ge dem kraften och frimodigheten till att predika evangeliet för hela världen (Apg 1:5; 1:8; 2:33; 11:16; 1 Pet 1:15). Och det är Anden som sedan kommer över människor när Guds Ord förkunnas (Apg 10:44; 11:15; 1 Tess 1:5), som överbevisar om synd, rättfärdighet och dom (Joh 16:8–11) och som föder människor på nytt (Joh 3:6; Tit 3:5). Andens uppgift är att förhärliga Sonen (Joh 16:14).
Det är först efter att Jesus har stigit upp till himlen som den helige Anden blir utgjuten över allt Guds folk (Apg 2:17–18). Dessförinnan hade han enbart vilat över särskilda personer vid särskilda tillfällen, såsom kungar och profeter. Men efter pingstdagen — när vägen genom Jesu försoningsdöd öppnats in i det allra heligaste för alla som vänder om och tror — får alla troende ta emot Anden. Platsen där Guds närvaro vilar är inte längre templet i Jerusalem, utan vi som enskilda och som församlingar är nu templet för den Helige Ande (1 Kor 3:16–17; 6:19). Han bygger upp, utrustar och ger av sina gåvor till församlingen (1 Kor 12).
Anden tröstar oss (Apg 9:13), vägleder och styr oss (Apg 13:2, 4; 15:28; 16:6; 20:23; 21:11, förvandlar oss till Kristi likhet (2 Kor 3:17–18) och ger oss kraften till att dagligen leva som kristna (Rom 14:17; 15:13; 1 Kor 12:3; Judas 20). Han hjälper oss i vår svaghet och är vår förebedjare (Rom 8:26–27), och bekräftar för oss att vi är Guds älskade barn (Rom 8:14–16; Gal 4:6). Han är inte bara bekräftelsen på vår frälsning här och nu, utan även garantin på att Gud kommer bevara oss fram till tidens slut och ge oss det eviga himmelska arvet (2 Kor 1:22; Ef 1:13–14). Anden skänker glädjen mitt lidandet (1 Tess 1:6) och ger oss orden till att vittna mitt under förföljelse (Mark 13:11; Luk 12:12).
Vi har nu titta på många saker som Anden gjort och gör, och ändå finns det mer att säga om honom. Men detta är tillräckligt för att väcka djup förundran och tacksamhet hos oss. Tänk att Fadern och Sonen — Gud själv — tar sin boning i oss genom Anden (Joh 14:23; Rom 8:9, 11; 2 Tim 1:14). Jag säger det igen — GUD SJÄLV har tagit sin boning hos dig som troende. Var du än befinner dig, vilken situation du än är i, är Gud med dig och i dig. Du är aldrig ensam, hjälplös eller utlämnad. Samma kraft som uppväckte Jesus Kristus från de döda och satte honom på Guds högra sida är nu verksam i dig som tror (Ef 1:18–20). Det kristna livet är omöjligen något vi klarar i egen kraft utan vi behöver ständigt leva i beroende av Andens kraft. Då är det gott att påminnas om allt vi äger genom Anden och att hans kraft aldrig sinar även när vår gör det.
(Delar av de bibelreferenser som texten hänvisar till är sammanställda av David Mathis, i texten “We believe in the Holy Spirit” som finns att läsa på Desiring God.)
Herre, med kraft ifrån höjden bekläd mig.
Jag är så kraftlös och svag i mig själv.
Låt mig ej gå dit du ej kan gå med mig,
led mig till nådens och sanningens älv.
Stilla min törst med det levande vatten,
varav ej världen det ringaste vet.
Var mig en skinande eldstod om natten,
var mig en molnstod när dagen är het.
Var mig ett värn emot synden och flärden,
var mig ett fäste, där trygg jag kan bo.
Låt mig ej söka min glädje i världen,
låt mig ej söka i världen min ro.
Du är den flödande salighetsbrunnen,
du är den levande källan för mig.
Du är min glädje — av dig blev jag funnen.
Allt jag behöver, det har jag i dig.
Lina Sandell (1859)