Om vi bekänner våra synder,
är han trofast och rättfärdig
så att han förlåter oss våra synder
och renar oss från all orättfärdighet.1 Johannesbrevet 1:9
En av våra mer omtyckta sånger måste väl ändå vara Astrid Lindgrens ”Fattig bonddräng” från Emil i Lönneberga?! En sång som även jag tycker om. Men senast jag hörde den blev jag fundersam över innehållet i de sista verserna. De låter trösterikt och bra till när man först lyssnar till dem, men frågan är: ”Är det verkligen goda nyheter?” Det jag tänker på är när drängen står invid himmelens port, får syndanöd och därför inte tror att han kommer att bli välkomnad in. Men sedan välkomnar Herren honom på grund av hans ”strävan och eviga slit.” Det är naturligtvis goda nyheter för drängen att han blir välkomnad in i himlen. Men är det verkligen goda nyheter att han blir det på grund av sin strävan och sitt slit? Jag kanske läser in för mycket här eller missförstår något, men jag skulle säga att det tvärtom är riktigt dåliga nyheter.
Bibelns goda nyheter — evangeliet — handlar aldrig om vad vi kan göra för Gud eller andra människor, utan vad Gud redan har gjort för oss genom Jesus Kristus. Så länge vi tror att vi välkomnas in i himlen — eller in i gemenskapen med Gud — p g a vår strävan och vårt slit kommer vi alltid känna oss otillräckliga och trötta, eftersom vi aldrig når upp till varken våra egna krav, andras krav eller Guds krav. Men när vi inser att frälsningen endast hänger på vad Jesus redan fullbordat för oss genom sitt fullkomliga liv, sin död och uppståndelse, kommer vi att finna verklig vila, ro och trygghet.
Därför tror vi på syndernas förlåtelse. Vi tror inte att människan varken behöver eller kan förtjäna förlåtelsen. Vi tror på frälsning genom tron allena och inte genom laggärningar, inte ens lite laggärningar. Vi tror att nåden endast kan tas emot oförtjänt som en gåva. Vi tror att om vi vänder om, bekänner vår synd och litar på Jesus Kristus: ”förlåter han oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet” (1 Joh 1:9). Vi tror att Gud då tvättar oss fullkomligt rena och gör oss till nya skapelser (Ps 51:9; Jes 1:18; 1 Kor 6:9–11; 2 Kor 5:17). Vi tror att synderna inte enbart blir förlåtna utan också utplånade (Apg 3:19), och att det därför inte finns någon fördömelse för dem som är i Kristus (Rom 8:1). Vi tror att den som är frälst därför redan nu kan vara förvissad om att Gud en gång kommer att välkomna honom in i himlen. Eftersom det inte beror på vårt ofullkomliga liv varken före eller efter frälsningen, utan på Jesu fullkomliga liv och offer som står orubbligt fast i evighet. Vi tror att den människa som tagit emot och lever av nåden inte förblir densamma utan stegvis helgas och förvandlas till Jesu likhet (2 Kor 3:18; Rom 8:29–30; Gal 2:20; Tit 2:11–14). Vi tror att syndernas förlåtelse är det alla människor djupast längtar efter och behöver, och att evangeliet om Jesus Kristus är de enda verkligt goda nyheterna om hur alla människor kan ta emot den. Vi tror att vår synd är stor men att Guds nåd alltid är större och överflödar all vår synd om vi vänder om till honom (Ps 103:11–12; Rom 5:20). Vi tror på syndernas förlåtelse, verklig förlåtelse!
Jo, jag tycker fortfarande att ”fattig bonddräng” är en härlig sång, men den skänker inte den verkliga tröst som skyldiga syndare behöver. En sång som däremot gör det är A M Topladys sång ”Klippa, du som brast för mig” eller Lydia Lithells ”Det enda jag vet”. Det är sånger vi kan sjunga till vår själ för att finna vila och tröst när både djävulen och synden i våra hjärtan anklagar oss för att vara utom räddning.
Om jag strävar aldrig så,
räcker ej min kraft ändå
till att lyda helt din lag.
Om jag gråter natt och dag,
står dock syndens fläckar kvar.
Blott i dig jag frälsning har.A M Toplady, 1776
Det enda jag har inför den vita tronen,
det är en frälsad själ. Halleluja!
Och detta är nog
ty all min synd blev sonad
när Jesus dog för mig på GolgataLydia Lithell, 1956