Detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus.
Johannes 17:3
”Man kan välja att acceptera, ignorera eller bekämpa döden. Jag väljer det senare.”
Orden kommer från den 45-årige Hannes Sjöblad som är övertygad om att han med hjälp av ny teknik kommer att kunna leva tills han är 120 år. I artikeln från GP beskrivs även att “ett gäng stenrika entreprenörer från Silicon Valley är övertygade om att historiens första 200-åring är född”. Längtan att leva för evigt är ett eko från Edens lustgård, ett eko av något som gick förlorat i syndafallet. Döden var inte Guds ursprungliga tanke, utan döden är en följd av människans uppror mot Gud. När synden kom in i världen kom också döden in över alla människor (Rom 5:12). Det är därför vi kan läsa att Jesus grät vid Lasarus grav (Joh 11:35), trots att han snart skulle uppväcka honom från de döda. Jesus grät över dödens vedervärdighet och han grät med Marta, Maria och alla dem som förlorat någon i döden.
Döden har sedan syndafallet regerat över alla människor. Den är en obarmhärtig regent som inte gör några undantag, förr eller senare kommer den till oss alla. Döden är den fiende vi omöjligen kan besegra eller bemästra hur mycket vi än försöker, eller hur långt än tekniken når. Även om människor kanske säger att de inte fruktar döden, finns den ändå där ”inunder” allt annat vi fruktar. För om vi inte fruktar döden, varför fruktar vi då saker som att förlora vårt jobb eller vår inkomst?! De flesta människorna tror att de är odödliga fram till den dag då de blir sjuka eller en katastrof inträffar. Ja, döden håller sitt järngrepp om alla människor, och ingen kommer undan.
Men det finns en enda människa som döden inte hade någon makt över och som den inte kunde behålla sitt grepp om — hans namn är Jesus Kristus (Apg 2:24). När döden försökte svälja honom, uppslukade han istället döden i seger (1 Kor 15:55). Han sprängde döden inifrån och genom sin försoningsdöd och uppståndelsen besegrade han den fullt ut. Döden kom in genom synden, men när syndens makt är bruten över dem som tror på Jesus Kristus förlorar den sitt dödliga gift (1 Kor 15:55–57). I sin död och uppståndelse vränger Jesus tillbaka allt det som blev förvrängt genom syndafallet. Ja, än mer; han ger oss något mycket bättre än de första människorna ägde i Edens lustgård. Han skänker oss evigt liv, ett liv som den troende — till skillnad från Adam och Eva — inte kan förlora.
Människans längtan efter att leva för evigt är alltså inte problemet, utan att vi söker det med fel medel och på fel platser. Vi försöker bekämpa den genom att låtsas som om den inte fanns, bekämpa den i egen kraft, eller med läkemedel eller teknik. Men allt detta är totalt verkningslöst mot döden. Endast Jesus Kristus kan beröva vår siste fiende all sin makt (1 Kor 15:26), och endast hos honom och genom tron på honom har vi evigt liv (Joh 3:15–16, 3:36, 4:14, 5:24, 6:27, 10:28).
En vanlig missuppfattning är att det eviga livet tar sin början först den dag vi dör. Allt för många uppfattar den kristna tron endast som en biljett till himlen undan helvetet. Men som Jesus säger i den inledande texten är det eviga livet att känna den ende sanne Guden och den som han har sänt, Jesus Kristus. Det eviga livet är framför allt inte att vi en dag befrias från synd, ondska, sjukdom, död, sorg och allt förgängligt, även om allt detta stämmer. Nej, det eviga livet är framför allt att känna Jesus Kristus. Det är att gå från att vara likgiltig inför honom till att älska honom, söka honom, lyda honom och längta efter hans närhet. Det var som en pastor uttryckte det: ”Alla vill till himlen, men ingen vill att Gud ska vara där”. Om Gud inte är vår stora glädje och tillfredsställelse i livet, är inte heller himlen en bra plats för oss. För i himlen får vi Jesus fullt ut. Vi får äntligen se honom ansikte mot ansikte utan distraktioner och saker som skymmer. Och vi kommer aldrig att tröttna på det vi ser. Det eviga livet börjar här och nu i gemenskapen med Jesus Kristus. Nu får vi en försmak, eller en förrätt, av den fantastiska huvudrätt som väntar oss en dag.
Döden var inte en del av Guds ursprungliga tanke. Och samtidigt är det döden som — i Guds förunderliga plan — en gång kommer att föra oss hem till Gud och ge oss det eviga livet fullt ut. Här finner vi ett orubbligt hopp som tröstar oss när en troende i vår närhet dör. Ett hopp som befriar oss från fruktan för döden och även för de ”mindre dödarna” (svårigheterna) i livet . Ett hopp som väger tungt och tröstar oss mitt i svårigheter och kamp. Vi tror på evigt liv.