…kvinnan såg att trädet var gott att äta av och en fröjd för ögat. Trädet var lockande eftersom det gav förstånd, och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man som var med henne, och han åt.
1 Mosebok 3:6
Har du någon gång funderat över varför vi människor syndar? Att vi syndar är de flesta människor nog medvetna om, men orsaken till det är det inte säkert att vi funderat över. För att förstå detta behöver vi gå tillbaka till syndafallet, där blir det tydligt vad själva roten till synden är.
Vi börjar med en återblick. Gud har skapat en perfekt värld för människan att leva i. En värld där människan lever i fullständig harmoni med Gud, med varandra och med skapelsen. Ingenting fattas för människan, hon har allt hon behöver, och det i överflöd. Vad detta innebär kan vi som lever efter syndafallet inte riktigt greppa eftersom vi lider brist på alla livets områden. De första människorna förstod att hela universum och hennes eget liv kom från en oändligt god Gud som gett henne allt detta. Hela tillvaron var därför ett bevis på att det var gott att lita på Gud och lyda honom. Gud gav människan en rad uppmaningar vad hon skulle göra, men endast ett förbud vad hon inte fick göra — äta av trädet med kunskap om gott och ont. Det skulle nämligen få katastrofala följder (1 Mos 2:17). Det var alltså inte en lång och invecklad lista utan endast ett tydligt och klart förbud.
Sedan kommer ormen (djävulen) in i lustgården och allt går därefter fel. Han börjar där han alltid börjar och använder samma taktik som han alltid gör — genom att ifrågasätta Guds ord: ”Har Gud verkligen sagt…”. Ormen framställer Guds ord som otydlig och strängare än vad det är när han säger: ”…att ni inte får äta av alla träd i lustgården”. Han säger att Guds ord inte är sant: ”Ni ska visst inte dö!”. Och han ifrågasätter Guds godhet och omsorg och framställer honom istället som ”kosmisk glädjedödare” som vill ta ifrån människan den sanna glädjen: ”Gud vet att den dag ni äter av den kommer era ögon att öppnas, och ni blir som Gud”. Ormen är alltid listigare än oss och vi ska därför inte göra som de första människorna gjorde när de försökte resonera med honom. Istället ska vi göra som Jesus gjorde, svara ormens felaktigheter med vad Gud faktiskt har sagt (Matt 4:1‑ff).
Ormen lyckas med sitt uppdrag. Han slår in den kil mellan människan och Gud som alltid leder till synd, nämligen människans tvivel på Guds godhet och omsorg i sitt ord och viljan att själv vara Gud. Det träd som hörde samman med död blir nu istället ”gott att äta av och en fröjd för ögat”. Det förbud som tidigare var ett gott förbud från en god Gud blir nu istället ett skadligt förbud från en ond Gud. Det beroende som tidigare var ett gott beroende av en kärleksfull Gud blir nu istället en förtryckande bundenhet som hindrar människan från att nå sin fulla potential och glädje. Den verkliga glädjen som människan skapades till som Guds avbilder blir därefter inte att leva under Guds vilja utan efter sin egen.
Orsaken till att vi människor syndar är densamma då som nu. Vi tror inte att Gud verkligen är god och vill oss det bästa. Vi tror att Gud vill förstöra våra liv och ta ifrån oss den sanna glädjen. Vi tror oss veta bättre än Gud och vill därför styra våra egna liv. Vi älskar våra begär mer än vi älskar Gud. Vi tror att den sanna glädjen finns i friheten från Gud och inte under honom. Det är därför vi alltid kan spåra en syndig handling till det djupare problemet som alltid är otro, att vi inte litar på Gud och det han sagt utan på något/någon annan istället.
Om ormen slog in en kil mellan människa och Gud, tillintetgjorde Gud denna genom Jesus Kristus. I hans försoningsdöd på korset ropar Gud ut till en upprorisk mänsklighet om hans stora godhet och nåd: ”Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare” (Rom 5:8). Gud gav oss allt medan vi ännu var syndare och i uppror mot honom. Det finns inget tydligare och större bevis på hans stora godhet och kärlek till oss, och att vi helt och fullt kan lita på honom i allt han säger. Genom pånyttfödelsens under i våra liv ser vi att Gud gett oss sina bud inte för att förstöra våra liv, utan för att vår ”glädje ska bli fullkomlig” (Joh 15:11) och att ”hans bud inte är tunga” (1 Joh 5:3). Människans problem är alltså inte jakten på glädje och tillfredsställelse, utan att vi nöjer oss med en alldeles för liten och kortvarig glädje och tillfredsställelse. Vi söker den i friheten från Gud istället för under hans goda vilja. Den stora glädjen — den fullkomliga — finner vi nämligen i att helt lita på Guds ord och att han vet bättre än oss.
När du frestas att söka syndens kortsiktiga vinning, ta då inte saken i egna händer utan förbli trogen till Guds ord och fäst blicken på korset som påminner om att Gud inte håller tillbaka någonting från dig: ”Han som inte skonade sin egen Son utan utlämnade honom för oss alla, hur skulle han kunna annat än att också skänka oss allt med honom?” (Rom 8:32).