Men tänk på detta: Den som sår sparsamt får skörda sparsamt, och den som sår rikligt får skörda rikligt. Var och en ska ge vad han har bestämt i sitt hjärta, inte med olust eller tvång, för Gud älskar en glad givare. Och Gud har makt att ge er all nåd i överflöd, så att ni alltid och i allt har nog av allt och kan ge i överflöd till varje gott verk.
2 Korintierbrevet 9:6–8
Redan tidigt i livet lär vi oss att vi behöver spara inför framtiden för att klara oss. Innan arbetslivet knappt hunnit börja uppmanas vi att börja pensionsspara. ”Den som spar, han har” lyder ju ett välkänt ordspråk. Det ligger naturligtvis en visdom i att planera och att tänka inför framtiden. Lite senare i 2 Korintierbrevet säger Paulus exempelvis att föräldrar faktiskt är skyldiga att spara åt sina barn (2 Kor 12:14). Jag tror på inget sätt att det är obibliskt att spara, däremot är det intressant att se att Bibeln talar betydligt mycket mer om ett generöst givande än att spara och samla på hög. Ibland tror jag faktiskt att vi blundar för och inte vill se hur radikalt Bibelns budskap faktiskt är om givande och vårt förhållande till pengar. Se exempelvis Jesu liknelse om den rike dåren i Lukas 12:13–21 eller mötet med den rike mannen i Markus 10:17–31.
I den inledande texten liknar Paulus givandet vid hur det fungerar inom jordbruket. Ger du rikligt kommer du att skörda rikligt, ger du sparsamt kommer du att skörda sparsamt. Precis som du inte kan förvänta dig någon potatis om du inte har sått potatis, eller förvänta dig en stor skörd om du bara sått ett fåtal potatisar, kan du inte heller förvänta dig en riklig skörd om du drivits av girighet, snålhet och hållit hårt om dina pengar. Paulus tänker troligen här på vad Ordspråksboken 11:24 säger: ”Den ene strör ut och får ändå mer, den andre snålar och blir bara fattigare”. Paulus uppmanar till ett generöst givande, men som vi också ser i texten, ett givande som inte kommer ur tvång utan från ett villigt och glatt hjärta.
Vad är då den rikliga skörd som Paulus talar om här? Ja, vi kan med all säkerhet säga att det inte handlar om någon framgångsteologi, i bemärkelsen att Gud förökar din rikedom så att du kan leva i lyx och överflöd. Gud är ingen bankomat där vi sätter in 100 kr för att få 10 000 kr tillbaka. Nej, vi ser att skörden handlar om Gud har ”makt att ge all nåd i överflöd”. Det handlar alltså inte bara om pengar utan att vi genom ett generöst givande blir välsignade i gemenskapen med Jesus Kristus. Men det handlar också om att vi faktiskt blir välsignade med pengar, men inte för att kunna samla på hög och leva i lyx, utan för att vi ska ”ha nog av allt” och kunna ”ge i överflöd till varje gott verk”. De glada givarna i Korint skulle alltså inte oroa sig för att hamna i en ekonomisk kris på grund av sitt generösa givande, Gud skulle ta hand om dem. Det handlar helt enkelt om att ge generöst och lita till att Gud kommer att förse oss med allt det vi verkligen behöver, för att vi fortsatt ska kunna vara överflödande generösa. Paulus vill helt enkelt att vi ska fokusera på att ha ett ständigt ”utflöde” där våra pengar får vara till välsignelse för andra och när vi lever så kommer Gud att ”ta hand om inflödet”, han kommer se till att vi har nog av allt. Våra hjärtan säger oss däremot att glädjen ligger i att ha ett stort inflöde och ett litet utflöde, ett stort bankkonto som skapar trygghet och säkerhet. Men Bibeln säger alltså det motsatta, att den verkliga saligheten ligger i att lita på Gud, ge generöst och att inte samla på hög. Som Paulus säger några verser senare: ”Då blir ni rika på allt och kan vara generösa i allt” (9:11).
När allt kommer till kritan handlar det om förtröstan på Gud. Litar jag till att han som tar hand om himlens fåglar och ängens liljor även kommer att ta hand om mig? Litar jag till att han har verklig omsorg om mig, att han både vet vad jag behöver och verkligen vill ge mig det? (Matt 6:25–34). Har jag en sådan tillit till honom att jag faktiskt involverar honom i min ekonomi? Tror jag verkligen att det är saligare att ge än att samla på hög? Vågar jag släppa taget?
Jag vet att det finns mycket mer att säga om detta och att det krävs både vishet och förstånd i hur vi hanterar våra pengar. Det finns alldeles för många som även i Guds namn blivit lurade på pengar eller känt sig tvingade att ge. Men låt oss för den sakens skull inte vara för snabba med att ta udden av Bibelns utmanande budskap innan det verkligen fått utmana oss. Låt oss vända om från girigheten i våra liv och be Gud om förändrade hjärtan som ser glädjen i att ge och vara generös. Låt oss be att Gud skänker oss en större förtröstan till att han är vår försörjare, så att vi inte styrs av oro och bekymmer när det kommer till pengar. Och låt oss ständigt återvända till ”motorn” för allt givande: ”Ni känner ju vår Herre Jesu Kristi nåd. Han var rik men blev fattig för er skull, för att ni genom hans fattigdom skulle bli rika” (8:9).