Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli frälst genom honom.
Johannes 3:17
”Vår uppgift är inte att döma människor. Jesus kom inte för att döma människor utan för att frälsa dem.”
Ungefär så här hör jag ofta kristna uttrycka sig, särskilt i mötet med ofrälsta och när det gäller frågor om synd. Som vi ser i den inledande texten kom Jesus mycket riktigt inte för att döma världen utan för att frälsa den. I Johannes 8 säger Jesus till äktenskapsbryterskan: ”Inte heller jag dömer dig” (Joh 8:11). Det är sant att vår uppgift inte är att döma människor och att Jesus inte kom för att döma världen. Men detta är bara en del av sanningen. Som någon har sagt: ”En halv sanning är en hel lögn.”
Det är sant att Jesus inte kom för att döma världen utan för att frälsa den. Men det är lika sant – och en ofta förbisedd sanning – att Jesus en dag kommer att döma syndare i vrede och rättfärdighet (Apg 17:31, Upp 19:11ff). Det var just därför han kom den ”första gången” – för att själv bära den dom som han en dag ska utdöma. Frälsningen tar inte bort domen, utan snarare är domen det som gör frälsningen nödvändig. Detta framgår tydligt i den efterföljande versen i Johannes 3: ”Den som tror på honom blir inte dömd. Men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.” (Joh 3:18). Jesus är inte bara världens Frälsare utan också världens Domare. Vi får inte välja bara den ena sanningen och förkasta den andra, eller betona en på bekostnad av den andra. Vi måste hålla fast vid båda. Den ena utan den andra är inte en halvsanning, utan en lögn.
Det är sant att vår uppgift inte är att döma människor (Matt 7:1ff, Rom 2:1). Men vi behöver förtydliga vad vi menar med detta, och framför allt vad Bibeln menar. Den slutgiltiga domen över alla oomvända syndare – när omvändelsens och frälsningens tid är över – tillhör endast Jesus Kristus. Ingen människa har rätt att utfärda en sådan dom i förtid. Vi får aldrig säga till någon att hon är utan hopp eller räddning i sin synd och endast kan vänta en slutgiltig dom.
Men samtidigt får vi inte heller säga att oomvänd och obekänd synd inte är ett problem. Synden kommer en dag ofrånkomligen att mötas av Lammets vrede och rättvisa dom. Nej, vi är kallade att påtala synden, samtidigt som vi förkunnar att det finns frälsning genom Jesus Kristus från denna synd. Vi ska tala om den kommande domen för att samtidigt förmedla hoppet att alla som vänder om och tror på Jesus redan nu kan bli fullständigt frikända i den dom som han själv ska utfärda.
Jesus säger till äktenskapsbryterskan: ”Inte heller jag dömer dig”, men han säger också: ”Gå och synda inte mer.” (Joh 8:11). Jesus säger: ”Döm inte, så blir ni inte dömda” (Matt 7:1), men han säger också: ”Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga, så ser du klart nog för att ta ut flisan ur din broders öga” (Matt 7:5). När Jesus möter kvinnan vid Sykars brunn avslöjar han hennes synd för att kunna erbjuda henne förlåtelsen. Det som kvinnan tidigare dolde och skämdes för blev därefter hennes stora glädje och vittnesbörd: ”Kom och se en man som har sagt mig allt jag har gjort!” (Joh 4:29). Hennes synd blev avslöjad, för endast då kunde hon ta emot förlåtelsen.
Bara den skyldige behöver bli frikänd. Bara den som har synd behöver förlåtelse. Bara den som bär skuld behöver få den betald. Bara den som står under domen behöver bli benådad. Bara den som inser att hon inte kan förtjäna frälsningen kan ta emot nåden – som alltid är oförtjänt. Bara den som är slav behöver bli fri.
Problemet idag är att många vill ha nåd utan synd, frikännande utan dom, förlåtelse utan skuld, frälsning utan omvändelse och lärjungaskap. Detta är vad Dietrich Bonhoeffer kallade ”billig nåd.” Han menade att nåden utan krav är en förvrängning av evangeliet där Guds förlåtelse tas för given utan att leda till omvändelse, lärjungaskap eller ett förvandlat liv. Han beskriver detta i sin bok Efterföljelse så här:
“Billig nåd är predikan om förlåtelse utan omvändelse, dop utan kyrkotukt, nattvard utan syndabekännelse. Billig nåd är nåd utan efterföljelse, nåd utan korset, nåd utan Jesus Kristus, levande och förkroppsligad.”
Jesus är både Frälsaren och Domaren. Vi får inte välja en av dessa sanningar och förkasta den andra. Vi måste hålla fast vid båda, utan att se någon motsättning mellan dem. Den ena utesluter inte den andra – den ena förutsätter den andra.