Men han ska be i tro, utan att tvivla. Den som tvivlar liknar havets våg som drivs och piskas av vinden.
Jakobsbrevet 1:6
Jag ser en trend som har pågått under en lång tid i våra frikyrkor – att det har blivit modernt att tvivla, att vara lite otydlig och osäker på vad den kristna tron faktiskt säger. Pastorer som skriver kolumner i svenska dagstidningar nämner knappt Jesus längre. Böcker av kristna författare präglas i allt större utsträckning av samma otydlighet. Sånger som tidigare var fyllda med Bibeln, frälsningen, korset, Guds karaktär och tilliten till honom har i många moderna sånger alltmer tömts på bibliskt innehåll. Gud kan till exempel beskrivas som: ”… detta något som kallar på dig” (Sv Psalm 827 – Se hur gudsvinden bär, min fetstil).
Orsakerna till denna utveckling kan vara många, men jag ser åtminstone två: vi har missuppfattat vad sann ödmjukhet innebär och vad vi i själva verket borde tvivla på.
Vad sann ödmjukhet innebär
Vi har likställt tydlighet med högmod och osäkerhet med ödmjukhet. En person som aldrig sätter ner foten, som försöker hålla med alla och undviker att vara allt för tydlig, betraktas lätt som ödmjuk. Men bakom denna osäkerhet kan det lika gärna dölja sig en feghet – en ovilja att vara tydlig med sanningen av rädsla för att stöta sig med andra. Många gånger bottnar det i en önskan att bli omtyckt och accepterad. Då drivs vi av människofruktan snarare än Gudsfruktan, av kärleken till oss själva snarare än kärleken till Gud och andra människor.
Vi tänker lätt att vi gör något fel och måste ändra våra åsikter om någon blir ledsen eller tar anstöt av det vi säger. Naturligtvis kan vi vara tydliga på fel sätt, men det betyder inte att tydlighet i sig är fel – även när den väcker anstöt. Bibeln säger gång på gång att vi ska räkna med att sanningen kommer att väcka motstånd. Och ingenstans blir det tydligare än i Jesus Kristus – han som är Sanningen och fullkomligt ödmjuk, men ändå förkastad, hånad, förnedrad och korsfäst.
Vad vi borde tvivla på
I den inledande versen liknar Jakob den människa som tvivlar på Gud vid havets våg – ostadig, kastad hit och dit. Alla som har befunnit sig på ett stormigt hav vet vad det innebär och var det kan sluta. Jakob vill istället att vi ska stå den fasta och stadiga klippan mitt i alla stormar — och den klippan är tron på Gud. Motsatsen till tvivel är förtröstan och tillit, grundad i vem Gud är. Genom hela Bibelns berättelse ser vi att Gud uppfyller sina löften. Han har visat sig trofast, han har visat att han håller att lita på – att han är urberget som aldrig rubbas.
I Matteus 14:28–33 läser vi om hur Petrus går på vattnet för att möta Jesus:
”Men när han såg hur stark vinden var, blev han rädd. Han började sjunka.”
Jesus griper tag i honom och sa: ”Så lite tro du har! Varför tvivlade du?”.
När Petrus fäste blicken på vågorna började han sjunka. Han blev som havets våg, driven och piskad av vinden. På samma sätt blir vi vacklande när vi förtröstar på vår egen förmåga, på det synliga eller på världens sätt att tänka och värdera. Men när vi fäster blicken på Gud, påminns om hans ord och håller fast vid det, då växer vår tro och våra fötter ställs på klippan.
Den engelske författaren G.K. Chesterton beskrev träffsäkert i början av 1900-talet hur tvivlet hade förflyttats från oss själva till Gud, när det egentligen borde vara tvärtom. Vi borde tvivla på oss själva och vår egen förmåga, men inte på Gud. Tron är däremot inget vi äger i oss själva – den föds när vi erfar att Gud är trofast. Vi borde tvivla på oss själva, inte på Gud. Men än mer borde vi låta tvivlet på oss själva leda till ett ännu större beroende av Gud. Vårt tvivel borde få oss att be som pappan i Markus 9:
”Jag tror. Hjälp min otro!”
Löftena kunna ej svika,
Nej, de stå evigt kvar:
Jesus med blodet beseglat
Allt, vad han lovat har.
Himmel och jord må brinna,
Höjder och berg försvinna,
Men den som tror skall finna,
Löftena de stå kvar.
Gör såsom Abraham gjorde,
Blicka mot himlen opp!
Medan du stjärnorna räknar
Växer din tro, ditt hopp. (L. Pethrus 1913)(Lewi Pethrus, 1913)