Var och en som frestas dras och lockas av sitt eget begär. När sedan begäret har blivit havande föder det synd, och när synden är fullmogen föder den död.Bedra inte er själva, mina älskade bröder.
Jakobsbrevet 1:14–16
När vi väntade Zion fick vi se det första ultraljudet redan efter bara några veckor. Det var oerhört fascinerande att han, som var så liten och osynlig för blotta ögat, ändå växte och att hans hjärta redan hade börjat slå. Sedan följde vi hur han steg för steg utvecklades – först osynligt, sedan allt mer påtagligt, tills han efter nio månader kom ut i världen.
På ett liknande sätt ger Jakob oss i den här texten ett ultraljud, en bild av vad som pågår i vår själ. Han avslöjar varifrån våra syndiga handlingar kommer och hur de utvecklas, från första början till fullbordad synd. Hans ord hjälper oss att förstå både syndens ursprung och hur vi kan bekämpa den.
Vi tenderar att fokusera på synd först när den blir synlig i ord eller handling. Därför handlar många mänskliga försök att hantera synden om att antingen försöka tygla eller att dölja den. Men alla sådana försök är fruktlösa och utmattande eftersom syndens rot sitter betydligt djupare än så. Alla syndiga handlingar har sitt ursprung i ett missriktat begär – en längtan, ett sug eller en åtrå efter det förbjudna, något som strider mot Guds ord. Våra begär drar oss och lockar oss att göra det som är fel.
Begäret är, så att säga, synden på “embryo-nivå” – osynlig för blotta ögat och därför lätt att ignorera. Men om vi inte gör något åt det, förklarar Jakob, kommer det ofrånkomligen att växa och till slut föda synd. Om vi sedan inte vänder om från synden, leder den i sin tur till både andlig och evig död.
Jakob ger oss denna inblick i vår själ för att vi inte ska bedra oss själva. Han vill inte att vi ska lura oss att begären är ofarliga eller att vi bara kan strunta i dem. Om vi inte gör något år dem redan på “embryo-nivå”, kommer de att växa sig starkare och bli betydligt svårare att hantera – och troligen leda till konkret handling. Han vill att vi så tidigt som möjligt ska bekämpa synden och ta den på allvar.
Hur bekämpar vi då begären?
En sak är säker: ren viljekraft räcker inte (se Rom 7:14–25; 8:5–8). Vi behöver något betydligt kraftfullare – vi behöver den helige Andes kraft. Det är genom Anden, som uppväckte Jesus från de döda, som vi kan döda syndens gärningar (Rom 8:11–13). Vi behöver Guds nåd som ”… fostrar oss att säga nej till ogudaktighet och världsliga begär och i stället leva anständigt, rättfärdigt och gudfruktigt” (Tit 2:11–12). Vi behöver att Kristi liv blir allt mer verksamt i oss (Gal 2:19–21). Kort sagt: vi behöver Guds kraft för verklig förvandling och helgelse.
När begären drar i oss, ska vi inte strunta i dem utan bekänna dem inför Gud, överlämna dem till honom och be om hans kraft till förvandling. Men vi behöver också leda våra begär till Gud. Vi behöver låta våra hjärtan mättas av honom och hans godhet (Ps 103:5; 107:9; 145:16; Joh 4:13–15; 6:35). Våra begär efter det Gud förbjuder uppstår nämligen alltid ur en brist – en felaktig föreställning om att något annat än Gud kan ge oss bestående och djupgående glädje. Mönstret har varit detsamma sedan syndafallet i Edens lustgård. Begären inom oss och djävulens lögner vill få oss att tro att något annat än Gud ska göra oss lyckliga.
Vi kommer aldrig bli helt befriade från begären i detta liv. Vi kommer att kämpa med dem, men vi behöver göra det i den kraft Gud förser oss med. Och får aldrig glömma att det finns överflödande nåd för den som faller men vänder om.
O Jesus, helga mig
och drag mig närmre dig,
och ständigt med din Ande,
o Gud, förnya mig.
Mitt hjärtas inre rena
i nådens djupa älv.
Mig helt med dig förena
och fyll mig med dig själv.
Som hjorten efter vatten
jag längtar efter dig.
Med Andens hela fullhet,
o Gud, välsigna mig.Emil Gustavsson (1900)