”Kom till honom, den levande stenen, som visserligen är förkastad av människor men är utvald och dyrbar inför Gud. Och låt er själva som levande stenar byggas upp till ett andligt hus, ett heligt prästerskap, som skall frambära andliga offer som Gud tack vare Jesus Kristus tar emot med glädje. Det står nämligen i Skriften: Se, jag lägger i Sion en utvald, dyrbar hörnsten, och den som tror på den skall aldrig komma på skam. För er som tror är den alltså dyrbar, men för dem som inte tror har den sten som byggnadsarbetarna kastade bort, blivit en hörnsten, en stötesten och en klippa till fall. De stöter emot den därför att de inte lyder ordet. Så var också bestämt om dem.”
1 Petrusbrevet 2:4–8
Jag vet inte hur det är med dig, men jag har då inte sett några stenar som lever. Istället är det rakt motsatt, stenar är ju ytterst döda och livlösa ting. Men det finns några viktiga anledningar till varför Petrus talar om de troende och församlingen just som levande stenar, vi återkommer strax till detta.
I 1 Kungaboken, kapitel 6, kan vi läsa om hur kung Salomo bygger templet i Jerusalem. Det är verkligen en storslagen byggnad med det finaste materialvalet, vacker utsmyckning och där allt inne i templet var överdraget med guld. När Herrens ark förs in i det färdigbyggda templet uppfyller Guds härlighet hela huset och Guds egen närvaro tar därefter sin boning i det innersta rummet (1 Kung 8:1‑ff). När drottningen av Saba (nuvarande Etiopien) kommer på besök till Salomo och får bl.a. se tempelbyggnaden blir hon ”utom sig av förundran” (10:4) och lovprisar Israels Gud (10:9). Templet var storslaget byggt därför att människor skulle se byggnaden och förstå att Israels Gud var än mer storslagen. Templet var centrum för hela den judiska tron, mötesplatsen för Gud och människan. Det var därför hundratusentals pilgrimer reste till Jerusalem under de judiska högtiderna.
Senare jämnades både Jerusalem och templet med marken, när Babylonierna intog staden och förde bort det judiska folket i fångenskap. Templet byggdes visserligen upp på nytt efter den 70-åriga fångenskapen, men profeterna i Gamla Testamentet talade om den tid då Gud skulle återuppbygga det sanna templet. Så kommer Jesus och förklarar att det är Han som är Guds sanna templet genom den frälsning han fullbordar genom sin död och uppståndelse (ex. Joh 2:19–22).
I ljuset av detta förstår vi kanske mer vad Petrus talar om i texten ovan, och framför allt förstår vi det häpnadsväckande och oerhörda han faktiskt säger. Petrus förklarar att de troende är levande stenar och att det är den levande stenen, Jesus Kristus, som är den som bygger upp Guds sanna tempel. Detta andliga hus är den kristna församlingen. Petrus förklarar att Jesus är hörnstenen, alltså den sten som måste vara i grunden och bärande för hela bygget, annars blir allt annat snett och fel.Salomos tempel var alltså en fysisk byggnad på en plats, byggd av ”döda stenar”, där den levande Gudens närvaro vilade. Det tempel Jesus bygger är istället en andlig byggnad som finns överallt där de troende samlas och på den plats vilar den levande Gudens närvaro, ett tempel byggt med människor istället för med stenar. Salomos tempel var storslaget och vackert, men det Petrus (och NT:s författare) säger är att den kristna församlingen är oändligt mycket mer storslagen och vacker. Inte för att vi som troende är vackra i oss själva utan därför att när vi samlas — var vi än samlas och hur många vi än samlas — är den levande Guden mitt ibland oss.
Petrus skrev detta till människor som levde under förtryck i det romerska riket, som inte hade hög status, som var få och som fick lida för sin tro. Dessa troende kanske samlades till gudstjänst knappt tio personer i någons hus, de kanske kändes sig som de ensammaste i världen och kanske funderade de på om det ens var värt att fortsätta. Ur människors perspektiv såg denna gudstjänst oerhört obetydlig ut, men ur Guds perspektiv var den något större och vackrare än Salomos tempel. Att vara församling och samlas till gudstjänst är verkligen inte en liten eller obetydlig sak, det är något oerhört vackert, stort och livsviktigt. Petrus vill uppmuntra och uppmana oss att se på vår församling och våra gudstjänster på detta sätt.
Stenarna i en fysisk byggnad behöver stå på en stadig grund, de behöver formas efter varandra, de är beroende av och bär upp varandra. När Petrus här talar om levande stenar vill han att vi skall se att samma sak gäller i Guds församlingsbygge. Vi behöver stå på den stadiga grunden Jesus Kristus, vi behöver formas av Honom men också av varandra, vi är — och behöver bli än mer — beroende av varandra och vi behöver bära varandra. Detta säger oss också hur vi omöjligen kan vara troende på egen hand, de levande stenarna är levande just därför att de hör till bygget.
Till sist: Att stenarna är levande säger oss även att det är ett pågående bygge. Vi som enskilda troende och som församlingar blir aldrig färdiga, vi behöver ständigt helgas, formas och byggas upp av Jesus Kristus. Bygget blir färdigt först i den nya himlen och jorden då Gud slutgiltigt och fullkomligt kommer ner för att bo hos sitt folk (Upp 21:1–4; 22–25).