Ty för Gud är ingenting omöjligt.
Lukas 1:37
Har du någon gång tänkt på att den kristna tron faktiskt bygger på en rad omöjligheter!? Från Bibelns första till sista sida ser vi saker som omöjligen kunnat ske om inte den allsmäktige Guden handlat. Det gäller även allt som sker kring den första julen när Jesus föds i Betlehem. Till exempel, Sakarias och Elisabet blir föräldrar till Johannes Döparen trots att de är för gamla (Luk 1:18), Maria blir gravid med Jesus trots att ingen man hade varit med henne (Luk 1:26ff), Jesus föds i Betlehem, där profeten Mika förutsagt att Messias skulle födas, trots att familjen bodde i Nasaret och inte hade någon anledning att resa till Betlehem just då (Luk 2:1ff). Men för att fullborda den frälsningsplan som Gud bestämt redan innan skapelsens grund blev lagd (Ef 1:3–6) och som sedan utlovas genom hela Gamla Testamentet låter Gud en rad omöjligheter ske. Ett åldrande par blir gravida, en ung flicka får ett barn genom den helige Anden, och Gud ordnar med en skattskrivning för hela Romarriket för att flytta Josef och Maria från Nasaret till Betlehem. När Maria frågar ängeln Gabriel om hur hon skall bli gravid utan att ha varit med en man, får hon svaret som vi inledde med: ”ty för Gud är ingenting omöjligt.” Gud är en Gud som ständigt gör det omöjliga. Eller snarare, han gör det som är fullt möjligt för honom men helt omöjligt för oss människor. Det finns ingenting som Gud inte kan göra och ingenting som kan hindra honom från att utföra sin vilja och plan. Allt Gud vill göra kan han göra.
För många människor är det här ett problem, och sorgligt nog ifrågasätter även många kristna omöjligheterna i Bibeln. De plockar bort saker som jungfrufödelsen, undren, Jesu offerdöd i vårt ställe och en rad andra saker som inte låter rimligt för oss människor. Till slut står man med en Bibeln där det knappt finns något kvar, annat än allmänna fraser om kärlek och tolerans. Med en Gud som mer liknar en lite bättre version av en människa än den allsmäktige, allvetande och helige Guden. En sådan Gud kan aldrig skänka någon verklig frälsning eller något hopp, inte heller någon verklig tröst eller trygghet. Nej, en sådan ”förmänskligad” Gud är lika utelämnad åt världens ondska och oberäknelighet som vi är. Men som tur är har vi en Gud som verkligen kan göra det omöjliga, och det är vår stora trygghet och vårt stora hopp. Han kan göra en jungfru gravid, han kan bli människa i ett nyfött litet barn i Betlehem och han kan bära all vår synd upp på korset och fullkomligt besegra döden, så att hopplösa syndare genom tron kan bli helt förlåtna och mottagna av den levande Guden och ärva evigt liv efter döden.
När människor ser Bibelns omöjligheter som ett skäl att inte tro, är de därför vi har all anledning att tro. Om Gud enbart gjorde saker som i våra ögon var rimliga och begripliga, vore han inte Gud utan endast en människa som dig och mig. Om vi helt kunde förstå och omfamna hur och varför han gör saker vore han inte längre Gud. Kanske är det även där skon klämmer eftersom vi människor hellre vill helt förstå än att helt förtrösta på Gud.