Vad skall vi då säga? Att lagen är synd? Nej, visst inte! Men det var först genom lagen jag lärde känna synden.
Romarbrevet 7:7
I somras bodde vi i en stuga ute i skogen. På toaletten ovanför handfatet fanns det inte en spegel som det brukar, utan istället ett litet fönster med utsikt mot skogen. Det i sin tur gjorde att jag under semesterveckan nästan aldrig såg mig själv i spegeln. Å ena sidan väldigt befriande, å andra sidan kunde jag missa exempelvis smuts i ansiktet. En spegel kan hjälpa oss att se matrester mellan tänderna, men vi använder knappast spegeln för att få bort dem. Detta är faktiskt en bra bild av hur Guds lag fungerar.
Förra veckan berörde jag som kortast hur lagen kan användas felaktigt, denna vecka vill jag utveckla detta ytterligare. Det finns åtminstone två vanliga missuppfattningar om Guds lag som vi lätt hamnar i. Den ena är när lagen blir en väg till frälsning/helgelse medan den andra är när vi uppfattar lagen i sig själv som felaktig.
Den första är vanligt förekommande bland människor både i och utanför kyrkan, och återkommer faktiskt i många av våra kyrkors förkunnelse. Det är uppfattningen att Gud gav sin lag för att människan skulle förstå den, sedan lyda den (i egen kraft och kanske med lite hjälp från Gud), för att därigenom vinna frälsning och sedan formas till Guds likhet. Men Paulus säger något helt motsatt, att det var ”genom lagen jag lärde känna synden”, och på ett annat ställe heter det att “ingen människa förklaras rättfärdig inför honom genom laggärningar. Genom lagen ges insikt om synd” (Rom 3:20). Gud gav aldrig lagen som en väg till frälsning, utan — tvärtom — för att vi genom den skulle lära känna och få insikt om vår synd. Annorlunda uttryckt: ”Lagen skall vara spegeln som får oss att se synden i vårt liv.” Medan vi ofta tänker: ”Jag måste lyda lagen för att bli en god människa”, säger Paulus att lagen vill få oss att känna: ”Jag kan omöjligen lyda lagen på grund av att jag inte är en god människa.” Lagen vill alltså föra oss till den plats där vi inser omöjligheten i att vinna frälsning genom egna gärningar, kraft eller förmåga.
Inför denna sanning är det lätt att hamna i missuppfattningen att lagen skulle vara problemet, som Paulus uttrycker med orden: ”… att lagen är synd.” Paulus svarar lika snabbt på sin egen fråga med att detta absolut inte är fallet, och senare i samma kapitel skriver han: “att lagen (är) helig och budordet heligt, rätt och gott” (7:12). Lagen är alltså fullkomligt god och helig, den visar på Guds fullkomliga karaktär, och skulle alla människor leva fullt ut efter den hade vi levt i en perfekt värld. Problemet är att ingen människa gör det, inte ens i närheten, och därför ser vår värld ut som den gör. Det är just detta lagen vill få oss att inse. Den vill avslöja synden som bor i vårt hjärta, avslöja makten den har över våra liv, dess oerhörda kraft som aldrig kan tämjas hur mycket lag vi än får och viljekraft vi än uppbådar.
Först när vi ser oss i spegeln får vi syn på ”yttre smuts”, och på samma sätt är det först när vi ”ser oss i lagen” som vi får syn på vår inre synd. En människa kan tycka sig vara ganska god och bra, så länge hon jämför sig med andra eller utgår från sin egen måttstock. Men när hon ställs inför Guds måttstock i lagen inser hon (förhoppningsvis) hur hon omöjligen kan leva upp till den. Till den insikten vill lagen leda varje människa, men det är också från den insikten som de flesta människor väljer fel väg. De tänker: ”Bara jag anstränger mig ännu hårdare så skall det gå”. Det är lika dödsdömt som att försöka få bort smutsen mellan tänderna med hjälp av en spegel. Nej, när Guds lag för oss till den insikten behöver evangeliet öppna våra ögon inför honom som redan fullkomligt tagit bort vår synd — Jesus Kristus. Enda sättet att bli fri från lagen — fri från den ständiga strävan att försöka leva upp till dess krav — är att dö bort från den genom tron på Kristus. Han som redan fullbordat lagen för vår skull. Då händer det under som jag skrev om förra veckan, att lagen skrivs på våra hjärtan.
Kan vi då kasta bort Guds lag?! Absolut inte. Men vi måste använda den på rätt sätt, som en spegel och inte för rengöring, och till rätt människor. I 1 Timoteusbrevet skriver Paulus att lagen “inte är till för rättfärdiga utan för laglösa och upproriska, gudlösa och syndare, oheliga och oandliga” (1 Tim 1:9). Annorlunda uttryckt, lagen finns inte till för de troende utan för de otroende. Dess syfte är att föra den otroende till frälsning. Medan den frälsta människan har dött bort från lagen och istället lever det nya livet i Andens tjänst (Rom 7:6) där Jesus Kristus och nåden har herravälde och inte lagen. Om synden har stor makt över den som inte tror, har nåden oändligt mycket större kraft till förvandling över den som kommit till tro.