Ett brutet strå ska han inte krossa, en tynande veke ska han inte släcka.
Jesaja 42:3
”Du är målfokuserad, snabb och entusiasmerande. Du är initiativrik och kan ha många bollar i luften.” Orden är hämtade från första jobbannonsen jag hittade på Arbetsförmedlingens hemsida. I världens ögon bedöms du efter dina förmågor, din kunskap och vad du kan prestera. Du får inte ett jobb, ett betyg i skolan eller en plats i idrottslaget om du inte uppfyller kraven och kvalifikationerna. I Guds rike är det däremot väldigt annorlunda, där välkomnas du inte på egna kvalifikationer och det som efterfrågas är snarare din brist än din förmåga.
I vår vers beskrivs hur Messias kommer för att rädda ”brutna strån” och ”tynande vekar”. Ett vass-strå användes som mätsticka eller för att ge stöttning i exempelvis en husvägg. När den var böjd eller bruten hade man inte längre någon användning för den. När veken — som ofta bestod av en bit linnetyg — tynade och började ryka släcktes den och byttes ut. Strået och veken är alltså på gränsen till att kasseras. Det räcker med en litet tryck för att bryta av eller en liten vindpust för att släcka. Det är alltså den typen av människor som får del av Guds rike, den typen människor som Messias kommer för att rädda.
Den anglikanske teologen Richard Sibbes som levde på slutet av 1500-talet har skrivit en bok utifrån denna vers i Jesaja. Han förklarar att brustenheten som beskrivs är en förkrosselse över synden, att människor behöver få verklig insikt om sin synd. Han skriver:
Denna brustenhet behöver ske före omvändelsen, att Anden får göra en väg för sig själv in i en människas hjärta genom att alla stolta och högmodiga tankar får böjas ner, och att människan får en sann bild av sig själv.
När Messias 700 år efter Jesaja sedan anländer ser vi väldigt tydligt hur han kommit för de brutna stråna och tynande vekarna. Jesus säger: ”Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga till omvändelse, utan syndare” (Luk 5:31–32). De hopplösa, hjälplösa, svaga, bräckliga och utstötta möter Jesus med stort medlidande och varsamhet. Han krossar dem inte och släcker dem inte. Istället kommer han med den största tröst en människa kan få ta emot med orden: ”Dina synder är förlåtna” (Mark 2:5, Luk 7:48). De självrättfärdiga, duktiga, hycklande, hårdhjärtade och stolta möter Jesus däremot med större konfrontation. Men även där med goda syften eftersom han ville föra dem till frälsning. Som Sibbes skriver: ”…hycklare behöver en starkare överbevisning än stora syndare… sjukdomen hos den självsäkre syndaren kommer inte läkas genom ljuva ord.”
Om den högmodige hamnar fel när han säger ”Jag är redan så god att jag inte behöver någon frälsning”, hamnar likväl den missmodige fel när han säger ”Jag är så usel och hopplös att jag är utom räddning.” Båda två tror att frälsningen hänger på vad de själva förmår eller inte förmår. De försöker lösa syndens problem själva. Men Bibelns goda nyheter är att frälsning endast hänger på vad Jesus redan har gjort genom sin försoningsdöd, både för hopplösa och självrättfärdiga syndare. Sibbes igen:
Skall vår synd göra oss modfällda när Han kom enbart för syndare? Är du förkrossad över din synd? Var vid gott mod, Han kallar på dig. Dölj inte dina sår, utan visa allt inför Honom. Frukta aldrig att komma inför Gud när vi har en sådan Medlare (som Jesus Kristus) inför Gud. Han som inte bara är vår vän utan även vår broder och brudgum.
Tänk vilken tröst att Jesus inte efterfrågar vår styrka eller förmåga, inte vår duktighet eller vad vi kan bidra med eller göra för honom. Genom sin försoningsdöd har han redan försett oss med allt det vi behöver, för vår frälsning, helgelse och tjänst för honom. Istället efterfrågar han om vi vill vända om från vår synd, dagligen ta emot nåden och kraften från honom och leva i ständigt i beroende av honom. Det låter enklare än vad det faktiskt är eftersom vi genom synden är böjda till att försöka klara oss själva. Vi behöver inte Guds nåd bara den dag vi kommer till tro utan varje dag och varje stund. Många gånger använder Gud svårigheter och svaghet för att leda oss tillbaka till detta beroende. Sibbes till sist:
“Efter omvändelse behöver vi ständig brytas för att stråna alltid skall inse att de är just strån, och inte ekar. Stråna behöver behöver dessa slag på grund av stoltheten i vår natur, så att vi lever av nåd.”