Därför har Gud också upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn, för att i Jesu namn alla knän ska böjas, i himlen och på jordenoch under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herren, Gud Fadern till ära.
Filipperbrevet 2:9–11
Ett av människans stora problem är att vi tar alltför mycket för givet i livet. Vi betraktar en mängd saker som våra rättigheter och ser mycket i livet som självklarheter. Vi bortser från det faktum att allt i livet – från vårt första andetag – är oss givet som oförtjänta gåvor från en oerhört god Gud. Vi tar helt enkelt för mycket för givet. Det gäller livet, och det gäller julens budskap. Vi tar lätt för givet att Gud blir människa, att han blir ett litet barn, att han kommer som en tjänare för att ge sitt liv till vår räddning: ”Ja, det är ju mer eller mindre hans skyldighet att göra allt detta”, kanske vi tänker. Men vi kunde inte ha mer fel. För att få rätt perspektiv kan det hjälpa att sätta Jesu första ankomst i relation till hans återkomst.
När vi läser profetiorna i Gamla testamentet som pekar fram emot Messias ankomst, ser det ut som om frälsningen, domen och himlen kommer på samma gång. Alltså att Messias kommer för att frälsa sitt folk genom att besegra alla sina fiender och slutgiltigt döma dem. Det är också vad man skulle förvänta sig av en kung som har blivit förkastad och fördriven av upprorsmakare som försökt avsätta honom från tronen. Att när denne kung återvänder till sitt rike, så skulle han rättmätigt inta sin tron och ta död på alla sina fiender. I Gamla testamentets profetior kan det alltså tyckas som om detta skulle ske vid Messias ankomst, och troligen var det också vad många judar förväntade sig.
Detta är vad vi skulle kunna förvänta oss – men det som sker är något totalt annorlunda. Denne kung — Jesus Kristus — kom inte för att döda sina fiender, utan istället för att dö för sina fiender. Han som en dag ska utfärda domen är istället den som bär domen i sitt folks ställe. Tänk dig att den oskyldige i en rättegång valde att ta den skyldiges straff – det vore fullständigt otänkbart. Men det är faktiskt detta, och något ännu större, som sker genom Jesu offerdöd på korset. Han som var helt utan synd dör i syndares ställe. Han hade ingen som helst skyldighet att komma till jorden och än mindre någon skyldighet att dö i vårt ställe. Vi förtjänade det inte. Men han gör det på grund av sin stora nåd och kärlek.
Jesus ”första advent” var för att bringa ett offer på korsträdets stam, och en dag kommer han tillbaka – hans ”andra advent” – i makt för att regera, tills Gud uti alla blir allt. Då kommer ingen att kunna missa vem som är den sanne Kungen, utan alla knän i himlen, på jorden och under jorden kommer att böja sig inför honom – även de som inte vänt om från sitt uppror mot honom. Då kommer Jesus en gång för alla att göra slut på all synd, all ondska och alla sina fiender och införa sitt rike fullt ut. På den dagen är du antingen kvar i ditt uppror bland Guds fiender och går därför under, eller så har du redan nu lagt ner dina vapen, överlämnat dig helt och fullt till din rättmätige Kung – Jesus Kristus – och välkomnar den dagen med glädje.
Att Jesus kommer i makt för att regera är oerhört trösterikt och hoppfullt för dem som tillhör honom. I en värld full av ondska och orättfärdighet är det en trygghet att veta att slutlig rättvisa en dag kommer att skipas, då allt kommer att ställas till rätta. I en värld som bryts ner och skakar är det en glädje att veta att Jesus kommer med sitt eviga och oförstörbara rike. Detta är en dag att glädjas över, att längta till och att se fram emot. Det är en dag som inte bara Guds barn ser fram emot, utan som hela skapelsen väntar på (Rom 8:19 ff). Fram till dess kallar Jesus Kristus människor överallt att vända om och söka sin räddning hos honom. Att redan idag bli en del av det rike som kom – och som en dag fullt ut kommer. Jesus regerar redan här och nu, men då kommer vi att erfara det fullt ut.
Han kommer till sörjande hjärtan,
och livet får annan gestalt.
Han kommer i makt att regera,
tills Gud uti alla blir allt.
Var glad, var glad,
var glad i din Herre och Gud.
Var glad, var glad
och hylla din konung och Gud.Erik Nyström (1893)