Född på nytt — genom Ordet och Anden

I kraft av sin vil­ja har han fött oss på nytt genom san­ning­ens ord till att vara en först­lings­frukt bland dem han har skapat. 

Ett åter­kom­man­de inslag i kon­fir­ma­tio­nen är något vi kal­lar frå­ge­lå­dan – ett till­fäl­le då ung­do­mar­na får skri­va sina egna frå­gor, som vi leda­re sedan för­sö­ker besva­ra. En frå­ga som näs­tan var­je år dyker upp är: Hur blir jag en kris­ten? Jag tänk­te att vi nu skul­le se hur Jesus en gång besva­ra­de en lik­nan­de fråga.

När den judis­ke råds­her­ren Niko­de­mus kom till Jesus om nat­ten – vil­ket vi kan läsa om i Johan­nes 3 – tror jag inte att han hade exakt den­na frå­ga i tan­kar­na, men något lik­nan­de. Niko­de­mus hade tro­li­gen både lyss­nat till Jesu under­vis­ning och sett hans under, och nu var han nyfi­ken på vem den­ne Jesus egent­li­gen var. Han hade ett intres­se och en fasci­na­tion för Jesus, men det räck­te inte – något mer kräv­des. Jesus förklarade:

”Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike” (Joh 3:3). 

Om Niko­de­mus verk­li­gen vil­le se Guds rike, om han verk­li­gen vil­le för­stå vem Jesus var, då behöv­de han bli född på nytt, eller mer orda­grant “född ovan­i­från”. Pre­cis som Niko­de­mus inte kun­de föda sig själv bio­lo­giskt förs­ta gång­en, kun­de han inte hel­ler göra det den­na gång – den and­li­ga pånytt­fö­del­sen. Gud behöv­de gri­pa in över­na­tur­ligt och föda honom ovan­i­från. Niko­de­mus behöv­de bli född på nytt – och det­ta gäl­ler alla som vill bli kristna.

Hur blir jag född på nytt?

Det­ta är ing­et vi kan åstad­kom­ma själ­va, utan något som sker med oss. Jakob för­kla­rar att det sker “i kraft av Guds vil­ja genom san­ning­ens ord” – det vill säga genom Guds ord. Den heli­ge Ande, som har andats ut Bibelns ord (2 Tim 3:16–17), mås­te ock­så andas liv in i våra liv genom sam­ma ord för att pånytt­fö­del­sen ska ske. Petrus beskri­ver det på ett lik­nan­de sätt: ”Ni är ju föd­da på nytt… genom Guds levan­de ord som består.” (1 Pet 1:23) Pau­lus skri­ver i Romar­bre­vets inled­ning att evan­ge­li­et är en kraft till fräls­ning för var och en som tror. Vi blir krist­na genom tron på Jesus Kristus, men den­na tro kom­mer genom att höra Guds ord, evan­ge­li­et om Jesus Kristus: “Allt­så kom­mer tron av pre­di­kan och pre­di­kan genom Kristi ord.” (Rom 10:17)

Sva­ret på frå­gan “Hur blir jag en kris­ten?” är allt­så att du behö­ver bli född på nytt, och det­ta sker när den heli­ge Ande ver­kar genom Ordet till pånytt­fö­del­se i en män­niskas liv som leder till omvän­del­se och tro.

Trygghet i Guds kraft, inte vår egen

Det­ta är oer­hört upp­munt­ran­de för oss som kän­ner oss sva­ga och otill­räck­li­ga. Som käm­par med frimo­dig­he­ten att dela vår tro. Vi ska inte lita på vår egen kraft – den heli­ge Ande vill ge oss kraft att vara vitt­nen (Apg 1:4–5). Och kraf­ten till fräls­ning finns inte i våra ord, utan i Guds ord genom Andens kraft. Pau­lus – som vi ser som en stor hjäl­te och evan­ge­list – viss­te det­ta. Han beskri­ver hur det var förs­ta gång­en han kom till sta­den Korint: ”Svag, rädd och myc­ket oro­lig kom jag till er. Mitt tal och min pre­di­kan kom inte med över­ty­gan­de vis­doms­ord utan med bevis­ning i Ande och kraft. Er tro skul­le inte byg­ga på män­ni­skors vis­dom utan på Guds kraft.” (1 Kor 2:3–5) Där­för för­kla­rar han i ver­sen dess­förin­nan att det enda han vil­le veta av var ”Jesus Kristus och honom som kors­fäst” (2:2).Det enda Pau­lus för­trös­ta­de på, det enda han berät­ta­de om, var evan­ge­li­et om Jesus Kristus. För där – och endast där – fanns kraf­ten till fräls­ning. Det fanns inte hos honom, och den finns inte hos oss.

Hopp för de vi ber för

Det­ta är ock­så en upp­muntran när vi tän­ker på män­ni­skor i vår när­het som ännu inte är krist­na. Ibland kan vi kän­na oss hopp­lö­sa – att det ver­kar omöj­ligt för dem att kom­ma till tro. Och ja, det är omöj­ligt – för oss. Men ald­rig för Gud: “Se, HER­RENS hand är inte för kort för att fräl­sa.” (Jes 59:1) Låt oss där­för över­ge alla för­sök att lita på vår egen vis­het, väl­ta­lig­het, över­tal­nings­för­må­ga, upp­fin­nings­ri­ke­dom eller knep. Eller för­sök att anpas­sa, för­änd­ra eller göra om Guds ord. Låt oss istäl­let, som Pau­lus, för­trös­ta på och för­kun­na Jesus Kristus och honom som kors­fäst. För just där – i evan­ge­li­et – finns den kraft som en gång upp­väck­te Jesus från de döda. Och sam­ma kraft kan idag väc­ka upp and­ligt döda män­ni­skor till nytt liv i Jesus Kristus.

Bild av Joel Magnusson

Joel Magnusson

Pastor i missionsförsamlingarna i Valla och Klövedal på Tjörn.